Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Mooi Strat Toon Hout  (gelezen 6335 keer)

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
Mooi Strat Toon Hout
« Gepost op: 19 mei 2013, 20:45:09 »
Ik heb een paar jaar geleden een paar strat body's van een heel lichte houtsoort kunnen bemachtigen via E-bay Duitsland, voor wel zeer weinig euro's. Nadere info leerde dat deze Chinese body's van Paulownia hout zijn gemaakt. Dit is een extreem snel groeinde houtsoort en vandaar dat deze zo licht van gewicht is. Ten opzichte van een normale elzen body scheelt dit ruim de helft. Ik heb een body gereshaped en de stukken die ik overhield na het zagen leken wel op balsa hout. Een heel open structuur. Deze open structuur zorgt er denk ik voor dat het hout zeer mooi resoneert. Als je op het hout klopt hoor je een enorm verschil met een standaard gitaar. Zelfs zonder ingeprikt te zijn hoor je heel duidelijk verschil met het standaard hout. Ik heb er een gitaar van samengesteld met een maple hals van Dr Parts. Deze hals was voor mij te dik dus die heb ik dunner geschuurd. Als elementen heb ik er een setje Tesla Plasma's in zitten. De tremelo en stemmechanieken zijn van Wilkinson. Tremelo met een zwaar stalen blok en ik heb zelf een stel "diego tremelo schroeven" gemaakt. Hierdoor steunt de gehele trem op alleen de buitenste schroeven af en is dus een twopoint tremelo geworden. Verder heb ik de regelaars zo dat ik met de eerste potmeter het volume regel, met de tweede potmeter regel ik de toon en trek ik deze knop uit dan schakel ik of het midden of het brug element in serie met het hals element. Dit geeft een vet hummy achtig geluid! De derde regelaar is een "no load" blend regelaar. Hiermee kan ik het hals element mixen met het brugelement. Hierdoor kun je telecasterachtige geluiden maken. Verder heb ik een treblebleed op de volumeregelaar gemaakt naar het ontwerp van Kinnman (condensator plus weerstand in serie i.p.v. parallel). Het geheel is een zeer lichte en zeer goed klinkende gitaar geworden en mijn standaard stratocaster legt het tonewise helemaal af tegen deze. Op de foto de rechter strat. De linker strat is mijn nieuwste aanwinst en de body is wederom van Paulownia. De nek van deze gitaar is zeer fraai, bijna birdseye maple, en heel goed bespeelbaar en slank. Deze strat heb ik gescoord via Ebay.de, nieuw voor 45 euro excl. 17 euro verzendkosten. Ergens uit Zuid duitsland. Bij aankomst de gitaar goed bekeken. Body en neck waren onberispelijk. Lekkere jumbo frets zonder vleeshaken. Kortom klasse. Mischien heb ik hier mazzel mee gehad want dit soort gitaartjes wisselen nog wel eens van kwaliteit. De bespeelbaarheid was zeropointzero en de hardware was van een nul kwaliteit. Dus gitaar gestript en onderdelen bij Guitarsupplies besteld. Wederom een Wilkinson trem met stalen blok. Bovenin lockingtuners en een grafieten topkam. Nieuwe slagplaat en alle hardware in foute goud kleur. De regelaars hetzelfde geschakeld als de andere gitaar en als pickups een setje overwound 62 van Leosound uit Duitsland. Amai dit zijn prachtige elementen. Ik heb er in de loop van jaren al een heel bosje versleten b.v CS Texas specials, Lace golds, Bill Lawrence, Seymour D, Guitarfetish etc etc. Allemaal weer afscheid van genomen omdat ze me niet bevielen. Deze Leosounds zijn een klasse apart. Ik was al zeer tevreden over mijn Tesla's, maar dit is een mega verbetering! Alles bij elkaar zal deze gitaar mij ca 250 euro gekost hebben maar is elke cent waard. Het enige nadeel van deze gitaartjes zijn dat de body's niet mechanisch heel sterk zijn. Dus mishandelingen en gooien wat een andere strat wel zal overleven gaat deze niet redden. Maar ja een gitaar is om op te spelen en niet om mee te gooien toch? Leuk detail Fender gebruikt dit hout in een 1400 dollar telecaster model!! dus die zijn er ook achter dat dit mooi toonhout is.

Offline jappa

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
Re: Mooi Strat Toon Hout
« Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2013, 22:20:59 »
ziet dr erg mooi uit man!, begrijp ik dat je voor 250,- 2 gitaren hebt gemaakt?

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2013, 06:52:35 »
Mooi geworden hoor!. Ben zelf ook helemaal weg van parelmoer slagplaten.

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2013, 06:59:25 »
Nee dat was alleen voor die sunburst. Gitaar zelf 45 plus17 euro verzendkosten, daarbij de hardware en dat loopt wel op en natuurlijk de waanzinnig mooie pickups van Leosound voor 137 euri. Wilkinson bruggetje was 38 euri of zo. Misschien bij elkaar 300 eurio, want ik had zelf nog wat onderdelen liggen. Tikt wel aan allemaal maar ik heb er een heel mooie gitaar voor. Maar het komplete hout pakket met dit prachtige toonhout en mooie sunburst lak en de uitermate lekkere neck was natuurlijk een unieke score dacht ik.

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
« Reactie #4 Gepost op: 21 augustus 2013, 19:17:31 »
Ziet er erg tof uit! Persoonlijk hou ik van gewicht, qua feel, maar je verhaal is zeer inspirerend. Zeker de prijs is aantrekkelijk met mn ik-leef-liever-van-de-wind-dan-van-een-baas-mentaliteit ;)
Maar 137 euro voor een setje elementen is niet de hoofdprijs.. Kwestie van geluk, of doorgaans goede kwaliteit bij Leosound? (naar Leo Fender of iets anders?  ;))
Tja, het zal een smaakdingetje zijn, maar ik zoek altijd naar iets wat brak en toch betrouwbaar is.... Bijv SD's zijn mij over het algemeen veel te degelijk, terwijl ik nu een roestige Dimarzio humbucker heb die het helemaal doet voor mij...
Denk je dat de body's/gitaren nog te krijgen zijn, ik heb een fijne strat hals over om eens iets leuks mee te doen? Zou je iets van een linkje naar een verkoper kunnen vinden? Zou tof zijn.

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2013, 20:19:21 »
@Mattnezz, de Leosounds pickups komen er in de reviews heel goed uit, zie ook YT. Heeft niets met Fender te maken, de (ont)wikkelaar is een Duitser genaamd Michael Pantleon. Heeft een eigen bedrijfje en levert onder de naam Leosound. De klank lijkt wat op pickups van de GFS Texas set maar deze bevallen mij beter. De gitaren zijn nog volop te koop en wel hier:   http://stores.ebay.de/topten456123?_trksid=p2047675.l2563    Ik zit er nog steeds naar te kwijlen, die tele vind ik ook heel mooi. Maar ja ik heb al zoveel van die gitaren en je koopt ze eigenlijk alleen voor het hout, dus de rest komt er nog bij. De body's zijn vrij consistent, de halsen weet ik niet. Bij deze leverancier heb ik die sunburst gekocht maar bij een andere leverancier kocht ik een paar jaar geleden ook wat van dit soort gitaren en daar waren de halsen echt niet om te spelen. Zeer slecht fretwerk etc. Degene waar ik de link van heb geplaatst verkoopt zijn body's af en toe zonder hals, dus hij controleerd wel op de hals redelijk tot goed is. Maar dat geeft geen garantie natuurlijk. Mijn halsje was in ieder geval dik in orde!! Je kunt hem altijd terugsturen maar ik denk dat daar de kosten hoger van zijn als van de gitaar zelf. Als je al een fijne hals hebt dan kan je eigenlijk niet mis met deze gitaartjes vanwege de body. Gitaar wordt wel koplastig door de lichte houtsoort.
Ben benieuwd of het wat wordt.
rock'on

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2013, 00:59:25 »
Dank!
De hals die ik heb is ook niet zwaar, en komt van mn eerste gitaartje die ik tig jaar geleden 2e hands voor 150 gulden kocht. Het is wel een verdomd fijn spelende hals, alleen de body zit vol scheuren...
Het zijn inderdaad gitaartjes voor bijna nop... Best leuke deals als er wat van te maken valt. 

Offline Skyflyer

• Jr. Member
  • **
  • Wat een mieters forum
« Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2013, 21:51:16 »
Hoi, ik ben ergens benieuwd naar.

Tremelo met een zwaar stalen blok en ik heb zelf een stel "diego tremelo schroeven" gemaakt. Hierdoor steunt de gehele trem op alleen de buitenste schroeven af en is dus een twopoint tremelo geworden.

Wat bedoel je hier precies mee?
Ik ken de diego tremolo's, heb er zelf ook een. De schroeven zijn toch gewoon zoals bij een vintage 6-punts tremolo. Ik heb momenteel in de partscaster die ik bouw ook nog slechts 2 buitenste schroeven zitten. Hij blijft zo goed gestemd (maar qua mechanische stabiliteit op het randje denk ik, de body is van linde.) Is dat wat je bedoelt of heb je iets speciaals met 2 schroeven gedaan.   

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #8 Gepost op: 18 oktober 2013, 10:57:18 »
Hoi Skyflyer, de schroeven die ik gebruik zijn met een inkeping om de trem soepel te laten scharnieren. Het fotootje is van de Diego schroeven (tonefactory).  Ik vond alleen bij deze schroeven dat de inkeping te ver van de kop zat. Dus deze schroeven steken vrij ver boven de trem plaat uit. Bij lage actie van de snaren komen ze zelfs tegen de snaren. Ik heb daar het volgende op gedaan: een boormachine in een standaard gezet en een gewone trem schroef in de boorkop geklemd. Met laag toerental laten draaien en met een dremel boormachine met een slijpschijfje op hoog toerental een inkeping uitgeslepen vlak onder de kop. Op deze wijze krijg je een prachtig egale inkeping. De kop zit nu ca 2 mm boven de tremplaat en raakt de snaren niet en de tremelo beweegt frictie loos.
Ik heb de buitenste twee schroeven iets (0,5-1 mm) naar achter verplaatst zodat alleen deze twee schroeven dragend zijn. De andere vier zitten er alleen vanwegen de cosmetica en doen niet meer mee in het tremproces. Uiteraard de buitenste twee schroeven in beuken staafjes (10mm diameter en zo lang mogelijk in de body) verwerkt vanwege de spanning die op deze twee punten komt. Het Paulownia hout zou dit niet kunnen dragen.

Offline Skyflyer

• Jr. Member
  • **
  • Wat een mieters forum
« Reactie #9 Gepost op: 18 oktober 2013, 20:46:48 »
Hoi
Ja ik was er later achter dat je die inkepingen bedoelde. Mooi hoe je dat zelf hebt gemaakt.

Uiteraard de buitenste twee schroeven in beuken staafjes (10mm diameter en zo lang mogelijk in de body) verwerkt vanwege de spanning die op deze twee punten komt. Het Paulownia hout zou dit niet kunnen dragen.
Eeeh Linde zou dit ook niet kunnen dragen zeker? Binnenkort maar eens kijken hoe het zich gehouden heeft. Gelukkig is hij er bij mij nog niet uitgevlogen. De stabiliteit is echt top mettwee schroeven, hij ontstemd gewoon niet.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2013, 20:48:28 door Skyflyer »

Offline Skyflyer

• Jr. Member
  • **
  • Wat een mieters forum
« Reactie #10 Gepost op: 18 oktober 2013, 23:51:57 »
Thegearpage.net "paulownia: any thoughts?"
http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=376975&page=3

Offline fth.vanhelvoort

• Sr. Member
  • Fenderblues
« Reactie #11 Gepost op: 20 oktober 2013, 18:42:07 »
Ik heb geen ervaring met linde. Ik heb nog een strat van poplar (anders dan populier) en daar heb ik toch ook maar 2 beuken staafjes in verlijmd. Baat het niet dan schaadt het ook niet. Dat draadje naar the gearpage: Opvallend is weer dat de meeste mensen die in het bezit zijn van een Paulownia gitaar er best tevreden over zijn. Degene die er over gehoord  en gelezen hebben zijn minder tevreden over het geluid en kwaliteit??? Dit lijkt wel een typerend forum gedrag te zijn. Ik ben er heel enthousiast over en ik gooi niet met mijn gitaar, dus hij zal niet zo snel breken. lol

Offline Skyflyer

• Jr. Member
  • **
  • Wat een mieters forum
« Reactie #12 Gepost op: 20 oktober 2013, 23:03:52 »
dubbel post
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2013, 23:06:17 door Skyflyer »

Offline Skyflyer

• Jr. Member
  • **
  • Wat een mieters forum
« Reactie #13 Gepost op: 20 oktober 2013, 23:04:41 »
Ja precies. Ik ben tot de mening gekomen heel veel houtsoorten te gebruiken zijn. Of je moet toevallig een stuk hebben dat dood klinkt ofzo, en dan nog betwijfel ik dat want heeft degene die dat zegt alle andere factoren heeft uitgesloten.. Elk hout heeft wel andere klankeigenschappen.
De meeste gitaristen zijn nogal conservatief en denken dat alleen swamp ash of elzen goed kan zijn. Linde word bijvoorbeeld nogal laatdunkend over gedacht door velen. Terwijl het prima is. Zit ook in de high-end Suhr's en ibanezen en weet ik wat.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2013, 23:08:12 door Skyflyer »

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #14 Gepost op: 21 oktober 2013, 06:53:47 »
Pauwlownia is idd een prima toonhout. Is alleen iets kwetsbaarder dan bv mahonie of essen. Maar als gitaarhout geeft het mi een goede sound.