Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Nieuw project: Champ!  (gelezen 35480 keer)

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
Re: Nieuw project: Champ!
« Reactie #15 Gepost op: 26 februari 2013, 18:30:16 »
Eigenlijk is een buizengelijkrichter zinloos in deze toepassing? Maar er is geen reden om het weg te laten toch? Het ziet er inderdaad wel mooi uit  :P
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2013, 00:47:48 »
Omdat een buizengelijkrichter, naar mijn idee, inderdaad behoorlijk zinloos is in een SE versterker, is dat een prima reden om het weg te laten wat mij betreft. :)

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
« Reactie #17 Gepost op: 27 februari 2013, 08:22:18 »
Smaken verschillen, excuses maar ik wil nog eens aanhalen: een buizengelijkrichter klinkt écht beter in een SE bak.
Probeer eens in een goed gesorteerde muziek-winkel een a/b vergelijk, ik zet een fles JD in dat je overtuigd bent ;)
(Google maar eens wat rond, met mij zul je heel wat medestanders in reviews ed. tegenkomen, zowel in de PA als de HIFI wereld).
Je gekozen trafo heeft de wikkelingen ter beschikking, dus waarom zou je het niet doen,
+buizengelijkrichter = Retro.

mvg. Hans
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2013, 08:24:36 door Hansel »
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #18 Gepost op: 27 februari 2013, 09:56:03 »
Ik was eigenlijk ook niet van plan om de Buizengelijkrichter weg te laten  ;) Ik gebruikt die versterkers ook om mijn slaapkamer op te warmen, dus is een extra buis wel handig.

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
« Reactie #19 Gepost op: 27 februari 2013, 11:00:22 »
Voor slaapkamerverwarming zou ik een Hiwatt DR405 bouwen 8) 8).
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
« Reactie #20 Gepost op: 28 februari 2013, 18:59:09 »
Slaapkamerverwarming?
mesa 400!

Wij verwarmden onze hele oefenruimte ermee ;)

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #21 Gepost op: 17 juni 2013, 15:36:53 »
BUMP!

Ja ik ben nog wel van plan om de champ te bouwen :) vrees niet! Het is bijna vakantie voor mij.

eeuh. Er werd gesproken om de buizengelijkrichter te vervangen voor diodes. Nu vraag ik mij af wat doet dat met de voltages in de voedingslijn? Zijn diodes niet efficienter als een buizengelijkrichter? Oftewel krijg ik een hoger voltage in het circuit of maakt het eigenlijk geen ene drol uit?

Bij Diode gelijkrichters zie ik vaak condensators parallel aan de diodes staan. Is dit aan te raden?

En dan Mijn hele schematje zoals ik hem nu heb:

Euuuh ja, ik heb ook al een layoutje getekend maar die is misschien lastig te volgen. Ik had zelf eigenlijk het idee om het geheel op een turretboard te bouwen.

DE PT, OT, outputs, heaterwiring en power missen, maar volgens mij spreekt dat voor zich.

Offline Gobius

• Hero Member
« Reactie #22 Gepost op: 17 juni 2013, 17:04:57 »
FF benieuwd: hoe heb je deze layout getekend. Speciale software oid?

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #23 Gepost op: 17 juni 2013, 17:05:57 »
DIY layout creator http://code.google.com/p/diy-layout-creator/

Volgens mij tekenen niet veel mensen er hele versterkers mee, maar voor vero layoutjes werkt het heel goed!

EDIT: maar een programma als coraldraw (of inkscape=gratis) zou je zoiets ook kunnen maken met een beetje knippen en plakken.

EDITEDIT: ik ben een layout aan het tekenen voor de behuizing, maar de choke die ik op het oog had is groot! Dat ding is net zo groot als de PT :D  Ik weet dat er opgelet moet worden dat de strooivelden van de PT en OT niet met elkaar interfereren, maar hoe zit dit met de choke? Moet deze oook 90graden gedraaid zijn ten opzichte van de OT. De PT die ik op het oog had is liggend, dus volgens mij vormt die niet een heel groot probleem?
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2013, 17:11:25 door Buzzel »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #24 Gepost op: 17 juni 2013, 17:23:32 »
Ik zou bij een SE amp de gelijkrichter buis weglaten en vervangen door diode gelijkrichting. Naar mijn idee doet die gelijkrichtbuis niets/weinig maar daar is niet iedereen het over eens. Oke, dat het voltage wat hoger wordt is inderdaad zo en misschien een probleem voor de toon-puristen maar niet voor mij.
"Snubber" condensatoren over de diodes heen zou ik niet doen omdat het lastig is daarvoor precies de juiste waarde te vinden die voor de uitdoving zorgen. Ik zou gewoon "fast" dioden gebruiken en het daarbij laten.
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2013, 17:32:51 door Flo »

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #25 Gepost op: 17 juni 2013, 17:30:43 »
Dat is een duidelijk antwoord. Ik heb even gekeken en met diodes zouden de eerste 2 filtercaps geheid 500Volt moeten zijn waarbij met een tube ze er wel onder kunnen. De PT bulkt 325volt rms uit dus dat keer 1.41=458volt. En dat is met No load geloof ik, dus dan zal het wel moeten kunnen.

Ik ben wel een toonpurist, maar niet in de zin van het 'klinken als', maar meer in de zin van 'het moet klinken' :D Ik denk dat de vrij 'overdreven' PSU met 4 22uF caps en een grote choke ieder geval er voor moeten zorgen dat hij stil is en das goud waard!

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #26 Gepost op: 17 juni 2013, 17:35:44 »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #27 Gepost op: 17 juni 2013, 17:44:09 »
Ik zou de "Low" ingang weglaten en één 68k als "gridstopper" weerstand direct op het stuurrooster (=grid) van de eerste buis V1A solderen na de 1M ingangs weerstand die met aarde is verbonden. Ook mis ik nog gridstopper weerstanden bij V1B en V2.

De Middle pot bij een Fender versterker toonregeling is toch 10k, dacht ik?
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2013, 17:45:49 door Flo »

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #28 Gepost op: 17 juni 2013, 17:56:36 »
mja, in de tonestack calculator is die inderdaad 10K. Het grootste verschil wat ik zie tussen de 10K en de 25K is dat 10K een stuk meer Mid weg snoept. waarbij de 25K eigenlijk meer een gelijk verloop laat zien (geen mid dip).

Bedankt voor de link met de diodes. Ik ben even aan het kijken. De Heater van de buisgelijkrichter komt dan te vervallen (als ik nu kijk snap ik eigenlijk niet echt hoe die dingen werken).  Dan heb ik alleen de 2 325volt aansluitingen nodig die aan de diodes komen en de centertap gaat gewoon naar de aarde zoals hij al deed.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #29 Gepost op: 17 juni 2013, 18:38:35 »
Het "mid-dip" geluid is wel typisch Fender (clean)... :)

Ga je ook nog iets doen met de ingangen en de gridstoppers?