Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Nieuw project: Champ!  (gelezen 33150 keer)

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
Re: Nieuw project: Champ!
« Reactie #30 Gepost op: 17 juni 2013, 18:52:42 »
Het "mid-dip" geluid is wel typisch Fender (clean)... :)

Ga je ook nog iets doen met de ingangen en de gridstoppers?

Ik zou natuurlijk ook 10K en 25K kunnen scoren en het uittesten wat het beste klinkt. Zo duur zijn potmeters nou ook weer niet.

Je hebt wel gelijk om de gridstoppers direct op de buisvoet te monteren (moet ik ook nog steeds doen met de 18watter).  Ik laat echter wel de 2 inputs zitten denk ik. Ziet de voorkant er wat voller uit  ;D
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #31 Gepost op: 17 juni 2013, 19:24:29 »
mja, in de tonestack calculator is die inderdaad 10K. Het grootste verschil wat ik zie tussen de 10K en de 25K is dat 10K een stuk meer Mid weg snoept. waarbij de 25K eigenlijk meer een gelijk verloop laat zien (geen mid dip).

Voel een switch aankomen in je layout..... :P ::)

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #32 Gepost op: 17 juni 2013, 19:29:13 »
Voel een switch aankomen in je layout..... :P ::)

Haha, wel geinig om de middip er zo uit te schakelen, maar hoe dat dan weer precies weet ik zo 123 niet  ::)

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #33 Gepost op: 17 juni 2013, 19:31:24 »
Misschien de "treble" cap weglaten en vervangen door een volume onafhankelijke "treble peaker" in serie met de volume potmeter (weerstand in serie met de volume pot en een condensator parallel over die weerstand heen)?

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #34 Gepost op: 17 juni 2013, 19:36:30 »
Switch 3b, C13 en R7 zijn niet nodig. Door de Middle pot los te koppelen van aarde, is de toonregeling uit gezet.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #35 Gepost op: 17 juni 2013, 19:42:12 »
Omdat de Middle pot een variabele weerstand is, is een 25k pot eigenlijk wel handig denk ik nu... Je kunt hem zo naar 10k Ohm of lagere waarden draaien natuurlijk. Hogere weerstand geeft minder mid dip. Misschien zelfs een 50k pot dan maar? :)

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #36 Gepost op: 17 juni 2013, 19:51:52 »
Switch 3b, C13 en R7 zijn niet nodig. Door de Middle pot los te koppelen van aarde, is de toonregeling uit gezet.

Op deze manier drive je de eindbuis geloof ik meer. Daarnaast is de treble potmeter nog wel een beetje aan het stoken als je hem niet helemaal dicht draait. De keuze tussen een dikke plop of een stuk kleinere is toch lastig  :P De treble bleed wil ik eigenlijk laten zo als hij is, tis wel oké zo.

Nog even gekeken naar de middle pot in tonestack calculator. Hoe hoger de waarde van de pot maakt geen verschil op de 'gesloten' positie en op 11 heb je meer mids. Dus eigenlijk alleen een groter regelbereik, lijkt me top toch :D

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #37 Gepost op: 17 juni 2013, 19:55:36 »
.... Dus eigenlijk alleen een groter regelbereik, lijkt me top toch :D

Altijd....liefst tot standje 11  8)

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #38 Gepost op: 17 juni 2013, 20:03:14 »
Er schiet me nog een heel slimme vraag te binnen (ahem). De OT die ik op het oog heb heeft meerdere taps, marre hoe sluit ik dan de NFBloop aan? die zit direct op de output, maar die kan ik moeilijk met een draadje aan alle taps bevestigen toch?

En een direct out maken is toch ook een kleine moeite? (doet lekker kopiëren uit de mesa).

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Re: Nieuw project: Champ!
« Reactie #39 Gepost op: 17 juni 2013, 23:08:30 »
Op deze manier drive je de eindbuis geloof ik meer. Daarnaast is de treble potmeter nog wel een beetje aan het stoken als je hem niet helemaal dicht draait. De keuze tussen een dikke plop of een stuk kleinere is toch lastig.
Ik snap nog niet waar je bedoelt met het "stoken"van de treble pot.
Ook dat met die "plop" snap ik helaas niet.
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2013, 23:10:40 door Flo »

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
« Reactie #40 Gepost op: 18 juni 2013, 07:56:31 »
Citaat
De OT die ik op het oog heb heeft meerdere taps, marre hoe sluit ik dan de NFBloop aan? die zit direct op de output, maar die kan ik moeilijk met een draadje aan alle taps bevestigen toch?
Normaal pak je gewoon 1 tap van de OT, nog voor de schakelaar, bijvoorbeeld de 8 ohm.

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #41 Gepost op: 18 juni 2013, 10:09:48 »
Ik snap nog niet waar je bedoelt met het "stoken"van de treble pot.
Ook dat met die "plop" snap ik helaas niet.

Stoken zal wel weer onbewust dialect zijn  ::) Wat ik er mee bedoel is dat de treble pot nog in het circuit zit en dus nog wel invloed heeft op de een of andere manier. En de plop, als je de middle los koppelt van de aarde heb je (lijkt mij) een veel kleinere plop aangezien je niet 200volt over een schakelaartje heen gooit.

Normaal pak je gewoon 1 tap van de OT, nog voor de schakelaar, bijvoorbeeld de 8 ohm.

Bedankt, ik zag het al in een paar schema's maar ik twijfelde toch. zou ik hiervoor de 16ohm nemen? aan de 4ohm hangt al een direct out (line out), en de kans in groot dat ik toch alleen maar de 8ohm gebruik. De heeft elke tap iets  :P

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #42 Gepost op: 18 juni 2013, 11:17:41 »
Nou ik heb het schema wat aangepast:

Voor de trafo's heb ik nog geen goeie symbolen gevonden, maar zo ist ook wel duidelijk. Een line out doe ik toch niet, ik gebruik zoiets nooit!

EDIT: ik zit nog wat te denken over welke choke ik zou moeten nemen. Ik had in eerste instantie de 158M hammond choke, maar deze kan 'maar' 400volt dc hebben terwijl er in theorie 450 op zou kunnen komen. de trafo levert max 81mA dus neem ik aan dat het daar ook nooit boven zal komen. Nu is die 158M 10H das ook nogal fors geloof ik. Maar wat zal ik dan nemen?

EDITEDIT: de voeding toch maar iets minder opgefokt gemaakt. De laatste 2 condensators heb ik weer verandert in 8uF (zoals het origineel). Ik zag dat tonefactory spraque 'atom' condensators had met deze waarde, dus die komen er dan ook in!
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2013, 12:25:48 door Buzzel »

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
« Reactie #43 Gepost op: 18 juni 2013, 19:20:34 »
ff opletten met de hogere voedingsspanning.
Met een trafo van 325V haal je makkelijk ruim 400V, edoch veel datasheets (GE/Tungsol/RCA uit de Sixties) vermelden een plate voltage en een screen voltage van resp. max. 315V en 285V.
JJ buizen, bijvoorbeeld, mogen volgens de spec sheet een veel hogere spanning hebben.
Zelf zou ik daar wel een stukje overheen durven, maar stel dat je NOS buizen gaat inzetten, dan kom wel erg ruim boven de limiet te zitten...spannend...
Dus let op en kijk uit welke buis je gaat nemen.

Vwb de tone bypass;
De toonregeling geeft een verzwakking van ca. 7x, dus dan krijg je in de stand bypass een vette volumeverhoging.
Misschien is de 510K weerstand vervangen door een spanningsdeler (bijv. 470K +100K oid.) een mooie optie?

Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #44 Gepost op: 18 juni 2013, 20:09:15 »
De screen van een ehx 6v6 zou volgens de data sheet 'maar' 350 mogen hebben waar er theoretisch 400 zou kunnen komen volgens PSU calculator van duncan amplification. Zou het nut hebben om de weerstanden in de voeding wat te verhogen (en alsnog een andere choke te zoeken die meteen een wat hogere weerstand heeft om het voltage omlaag te brengen)?

Ik zou natuurlijk ook een trafo kunnen zoeken die vergelijkbaar is maar net iets minder volts uit spuugt like 300volt rms ipv 325rms?