Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Nieuw project: Champ!  (gelezen 33113 keer)

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
Re: Nieuw project: Champ!
« Reactie #195 Gepost op: 30 juli 2014, 13:37:02 »
Op verzoek het volledige schema (beetje nagelopen en aangepast):
« Laatst bewerkt op: 4 augustus 2014, 18:52:39 door Buzzel »
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
« Reactie #196 Gepost op: 4 augustus 2014, 08:46:44 »
Hoi Buzzel,

"Brul modus aan"  
Ik mis de bleederweerstand!!!   
"Brul modus uit."
We hopen namelijk dat je nog lang in ons gezelschap blijft. 8)

Die Tone stack bypass functie, eigenlijk heb je er een Deep switch van gemaakt.
Deze zet idd ook de toon regeling grotendeels buitenspel.
Wil je de toonregeling uitzetten/bypassen dan is deze schakeling meer gebruikelijk:
http://blueguitar.org/new/schem/fender/modnotes/champ_aa764-mods.jpg
Echter, bevalt die goed, lekker laten zitten zo. ;)

Die NFB, eruit mikken :P.
Ik vind die feedback-loze schakelingen altijd zo sterk qua klankeigenschappen.

Oftewel, het is jouw kindje, dus niet meer aankomen, lekker spelen.
Nogmaals, heel mooi resultaat!
Dit is weer een levend bewijs dat zelfbouw de kantenklare bakken op alle fronten overtreft.

Mvg. Hans

Hint voor volgend project, ben je wel eens eens DIY Trace Elliot V-Type preamp tegengekomen, heel erg lekker met een gitaar 8)
« Laatst bewerkt op: 4 augustus 2014, 09:34:39 door Hansel »
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #197 Gepost op: 4 augustus 2014, 18:57:05 »

Die Tone stack bypass functie, eigenlijk heb je er een Deep switch van gemaakt.
Deze zet idd ook de toon regeling grotendeels buitenspel.
Wil je de toonregeling uitzetten/bypassen dan is deze schakeling meer gebruikelijk:
http://blueguitar.org/new/schem/fender/modnotes/champ_aa764-mods.jpg
Echter, bevalt die goed, lekker laten zitten zo. ;)

Hier hebben we het over gehad in dit topic. Het plaatje is ook te vinden op de eerste pagina ergens. Deze manier van schakelen is iets minder schakelaar vriendelijk en zal vrij zeker nogal hard gaan ploppen omdat je zo'n 200volt van baan wisselt. Hoe ik het nu heb gedaan hoor je geen plop en werkt het ook goed, ondanks dat er nog wat in het circuit blijft.

De bleederweerstand komt er niet in, is een soort van schijnveiligheid. Ik heb een mooi kabeltje hier met een weerstandje wat ik gebruik voor het ontladen van de amp.

Trace elliot preamp ben ik niet zo bekend mee... Ik wil eigenlijk nog een buizenreverb bouwen  :) voor mijn bassman 100

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #198 Gepost op: 3 februari 2017, 21:07:02 »
BUMP  ;D

Na heel lang verstoffen gebruik ik de champ nu toch dagelijk thuis. Mijn vorige thuis amp heeft een beetje de geest gegeven. En het valt mij nu pas op dat hij toch wel erg fijn is. Toch is er nog een ding wat me niet helemaal lekker zit.

De 240Volt pilotlight (nu met 2,4K weerstand in serie), ploft er naar x keer aan en uit zetten  uit, en daarna iets later ook de zekering (Traag 500mA). Tijdens het spelen zelf is er niks aan de hand met de amp, vandaag nog 1,5uur gespeeld op volume. Geen plopjes, kraakjes of dips in volume etc. Gezien dit altijd bij aan en uitschakelen gebeurt (of alleen aan, maar dat kan ik nou niet echt verifiëren), lijkt het mij toch een inschakelpiek?

Ik heb al wat zitten lezen hoe dit te voorkomen, maar kan niet echt iets concreets vinden. Iemand van jullie tips?

Voor de mensen die het niet meer precies weten waar het om gaat:
Champ clone
- Buizen gelijkrichter
- Héél grote choke
- vrij oversized voeding
- Fender tonestack met extra mids
- lekker klein :)

Daarnaast viel mij gisteren pas op dat ik de negative feedbackloop verkeerd heb aangesloten (overigens nooit gebruikt aangezien deze schakelbaar is), maar goed.

Voor de rest staat het er wel mooi bij  ;D

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #199 Gepost op: 5 februari 2017, 21:31:28 »
Het blijft een mysterieuze zaak met die neon en zekering... ???
Kun je het stuk detail-schema eens posten van de 230V kant,
dwz. het stuk tussen de inkomende 230V en de voedingstrafo?

Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Bruina

• Hero Member
  • Just love the Blues
    • Hobby Fasebook pagina
« Reactie #200 Gepost op: 6 februari 2017, 06:58:22 »
Heb het hele verhaal dit weekend rustig doorgelezen en bekeken. Het probleem heeft zich vanaf het begin min of meer gemanifesteerd en is in eerste instantie verholpen door een grotere zekering en het plaatsen va een weerstand bij de pilot zonder dat er echt een debug plaatsgevonden heeft klopt dat?

Volgens mij wordt het tijd dat je op zoek gaat naar het daadwerkelijke probleem zonder dingen te proberen maar echt analyseert. En dit kan wel eens een hele opgave zijn. Ik denk echter dat dit wel nodig is om een veilig en goed functionerende amp te krijgen. Mijn eerst stap zou echt zijn om met de layout en het schema stap voor stap elk component, aansluiten, waarde, polariteit etc door te lopen. Misschien vind je nog een zelfde "hickup" als met de NFB switch. Blijft echter wel raar dat de amp wel functioneert.

Heel vervelend voor je dat dit blijft komen.

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #201 Gepost op: 6 februari 2017, 19:19:28 »
Heren,

Bedankt voor jullie antwoorden.

1. Ik zal eerst het schema dit weekend updaten met de 230volt kant er bij. Ik kon destijds niet de correcte symbool in de eaglecad (wat overigens ondertussen door Autodesk is gekocht) library vinden, maar die ik ik zelf ook wel handmatig toevoegen met wat gekloot
2. daarna het geheel opnieuw verifiëren met het schema.
3. de voltages nog eens nameten (met een echte multimeter ondertussen). Ik denk wel dat ik alle wiskunde hier even opnieuw moet gaan uitvogelen :D
....

Voor de rest klinkt hij wel prima, met nieuwe 500mA zekering gaat ie weer zo verder  :)

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #202 Gepost op: 11 februari 2017, 15:48:15 »
Schema met primaire kant er bij.

De voeding etc lang gelopen, die klopt met hoe het in de amp zit.

p.s. de NFB loop zit wel goed aangesloten, ik was wat verward vorige week  :o

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #203 Gepost op: 11 februari 2017, 20:55:09 »
OK, dit geeft een goed overzicht.
Die neon-lamp, wat is het model/merk/type?
Heb je een link naar dit model?

Mvg. Hans

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #204 Gepost op: 13 februari 2017, 12:19:18 »
het is een gloeilamp, net als in de oude fenders :)

https://www.tonefactory.nl/pilot-lampje-240v

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #205 Gepost op: 15 februari 2017, 21:03:15 »
Heel erg mysterieus wat er gebeurt... ???
Dat lampje is gemaakt voor netspanning, dus dat mag eigenlijk niet op korte termijn stuk gaan.
Het enige wat ik kan bedenken is dat de primaire winding tijdens het uitzetten van versterker
een spanningspiek opwekt, waardoor deze "gevolgschade" ontstaat.
(Volgens dit fenomeen is functioneert in principe een geschakelde voeding)

Je zou eens kunnen proberen om een varistor over de primaire kant van de trafo te zetten.
Bijvoorbeeld dit 275V model:
https://www.eoo-bv.nl/varistor/711-431kd20.html?search_query=varistor&results=39
https://www.eoo-bv.nl/varistor/8969-595-ph-275.html?search_query=varistor&results=39

Mvg. Hans

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #206 Gepost op: 17 februari 2017, 12:31:27 »
Hansel, bedankt voor je antwoord. Ik zat zelf ook te denken aan iets van een spanningspiek bij in/uit schakelen. Ik zal binnenkort eens wat varistors in huis halen en kijken wat er gebeurt.

De afgelopen 3 weken heeft hij het verder ook gewoon prima gedaan. Ik heb alleen de gloeilamp nog niet vervangen. Als er iets echt mis zou zijn zou je toch verwachten dat het na een paar weken dagelijks een uur gebruik naar boven komt drijven.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #207 Gepost op: 7 maart 2017, 22:52:43 »
Anders kun je overstappen op een 6,3V pilot light over de gloeidraad spanning.