Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Nieuw project: Champ!  (gelezen 33114 keer)

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
Nieuw project: Champ!
« Gepost op: 23 februari 2013, 21:08:06 »
EDIT: klik link voor foto album met alle schema's en bouw foto's! http://s1208.photobucket.com/user/Buzzel/library/Champ%20build
Uiteindelijk schema: http://schelfer.home.xs4all.nl/media/Newtone/CHAMP/Fender%20champ2.jpg

Hey newtone!

Ik ben nu echt de puntjes op de i aan het zetten met mijn vorige project en in mijn hoofd ben ik al de hele week bezig met de volgende. Ik wil de buizentechnologie beter begrijpen en dus veel simpeler basis hebben. De Champ lijkt mij een mooi uitgangspunt als een basis versterker waar ik lekker wat aan kan modden en testen. Daarnaast zijn het natuurlijk heel leuke opnamen/slaapkamer versterkertjes. Ik zie het beestje al helemaal voor me.

Anyway het schema waar ik mee begin:

Ik heb al een hoop mods op een rijtje die ik zou kunnen toepassen:
- Een midcontrol knop toevoegen door de 15K weerstand te vervangen.
- De 2 inputs veranderen naar 1 (ze zijn nu het zelfde  ???) En met een schakelaar 2 verschillende weerstanden toepassen. Een hi lo switch dus.
- NFB (negativefeedbackloop) schakelaar maken zodat deze weerstand uit het er uit geschakeld kan worden. En kan je de NFB uit het schema schakelen zonder gigantische plop? Of is een potmeter een goed idee?
- Tonestack bypass schakelaar
- Stand-by (nodig? de ja de nee?)
- Trebble bleed op volume knop (eventueel schakelbaar)
- Eventueel nog spelen met de elco aan de kathode van eerste buis. In dit schema zit die, maar in de tweed champs is deze niet aanwezig.
- een choke? Sommige champs hebben ze. Heeft het veel nut?

Dan de onderdelen.

Natuurlijk de grootste kostenpost, de trafo's.

Beginnend met de PT:
TAD PT
Of
Hammond pt

Toch een aardig vors prijsverschil tussen deze 2, maar maakt het qua geluid ook maar iets uit? Ik denk dat je met beide trafo's wel een goed stuk metaal hebt, maar zit er wat in om 35,- extra uit te geven aan een PT?

De OT:

Hammond 1760C OT 3,2/8/16 ohm tap wat ik toch wel erg handig vind.
TAD champ GRAND stack versie[/ur] 3,2/8/16 tap en meer metaal. Heeft het nut?
[url=http://www.tubeampdoctor.com/de/shop_Ausgangsuebertrager_Ausgangsue_fuer_Fender/Ausgangsuebertrager_fuer_Fender_Champ_152] TAD gewone champ OT
Alleen een 3,2 tap. Ik het toch liever meer.

Of toch een andere OT? Het lijkt mij eigenlijk dat de OT meer invloed op het geluid heeft als een PT. Dit is toch het laatste deel voordat je geluid naar de speaker gaat.

Condensators

Ik weet het eigenlijk niet zo goed hier mee. Om toch een beetje bij een oude champ te blijven wil ik voor de tone eigenlijk wel orangedrops nemen. Voor de kleine waardes in het tonecircuit voor van die platte gaan. Dan nog de PSU (schakeling is zo goed als de voeding, zoiets toch). Wat zijn echt goeie condensators? F&T? JJ? TAD?? NOS spul? IK heb geen idee!

Weerstanden. Waar wel carbon composiet en waar metaal film te gebruiken?

Wat voor potmeters?

Behuizing

Ik wil eigenlijk hiermee lekker snel klaar zijn. Mijn oog is gevallen op een hammondbehuizing met een ventilatie cage ding er op. Want ja kijk:

Snel en direct resultaat :D

Nu heb ik gelezen dat op de schema's van fender vrij weinig klopt van de gegeven voltages. Dus leek het mij leuk om de PSU in dit programma te zetten: http://www.duncanamps.com/psud2/index.html Om zo te zien wat de waardes wel horen te zijn. Nu 1 ding. Ik weet niet hoeveel de load is. Zonder dat kan ik alles invullen en weet ik nog niks.

Daarnaast. Maakt het uit om in de PSU bijvoorbeeld grotere elco's te nemen als het standaard? Het lijkt mij alleen dat je dan een betere voeding maakt (en je wat langer moet ontladen).
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2014, 13:56:46 door Buzzel »
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline Hansel

• Hero Member
  • Ibanez-TCElectronic-Ampeg-Glockenklang-MMSub-DIY
Re: Nieuw project: Champ!
« Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2013, 00:21:54 »
Mooi project!
Zelf heb ik een 6V6PP gebouwd op basis van de Marshall "18W" amp. (perfecte oefen/fun amp voor de bas, meer dan vermogen zat)
Deze Champ heb ik lang geleden ook eens gebouwd voor een bevriend gitarist, hier zul je geen spijt van krijgen & er valt genoeg te tweaken ;).
Jouw aandachtspunten:
*Midknop toevoegen is een goede optie. Deze toonregeling is typisch Fender, ikzelf heb deze toonregeling in mijn DIY Alembic zitten.
Een mooie waarde = 25KLog.
*2 inputs; Lekker laten zitten, altijd leuk om samen te jammen, of een (MP3-)spelertje op te amp aan te kunnen sluiten.
*Nfb schbakelaar: je zult merken dat de amp zonder feedback veel smooter klinkt (edoch, smaken verschillen). Gewoon een schakelaar/jumper in de kast zetten, je zult merken dat na wat experimenten je keuze bepaald is, en je de feedback permanent aan- of uitgeschakeld hebt staan. Als je tzt. de conclusie trekt dat feedback niet nodig is, dan zou ik de kathode weerstand van de tweede triode wijzigen naar 1 weerstand, eventueel met of zonder kathode-C. (Btw- nooit schakelen tijdens bedrijf, dit knalt ongezond hard).
*Tone-bypass; niet doen, de toonregeling geeft een locale verzwakking van ca. 6-8x, ga je overbruggen dan krijg je vervelend niveauverschil aan de uitgang. Gewoon alle pots op 12 uur geeft een gevoelsmatige tone bypass.
*Stand by switch: niet nodig, de buizen gelijkrichter geeft genoeg inschakel vertraging, speel je even niet, lekker de hoogspanning erop laten staan, dit zijn werkwillige buizen ;D.
*Treble bleed op volume knop: Doen! wel schakelbaar maken, 100 tot 220pF is een geschikte waarde (ff experimenteren als de amp zowat af is).
*Kathode elco bij de eerste buis: aanbevolen, even experimenteren voor de waarde. 47uF vond ik heel geschikt, zowel voor bas als gitaar.
Een MKT (220nF-2.2uF) over de Elco geeft een meetbare verbetering, of je het hoort?
*Een choke is een goede optie, als die van mij is zou ik het doen. Ik zou een "grote" nemen, bijv. 10H/100mA. Wordt die muisstil tijdens "geen signaal" en gevoelsmatig heel dynamisch van. (bijv. Hammond 157M of158M: http://www.tube-town.net/ttstore/index.php/cat/c68_Hammond-15x-Serie.html)
Een (extra) elco van 20 uF direct achter de gelijkrichter (of nog mooier een MKP/MKP in olie/PIO), dan de choke naar de eerste elco inhet schema. Deze upgrade vindt de gelijkrichter ook veel prettiger, geeft hem wat minder stress.
*Trafo's: als het de mijne was de Hammond's, prima spul voor het geld.
*Condensators: de Orange drops zijn een mooie keuze, oude NOS philips (mosterd C's of die gele hoekige blokjes) zijn ook hele mooie condensators voor deze toepassing in de toonregeling en als koppel-C.
*Weerstanden: kool op alle plekken, eventueel wirewound als eindbuis kathode weerstand. Het is een goed idee om voor alle buizen een gridstopper op te nemen (weerstandswaarde 220 ohm -1k in serie met de gride) om eventuele locale oscillatie de kop in te drukken, stukje zekerheid dus. (baathetnietdanschaadthetniet-principe). Voor deze R's zou ik metaalfilm nemen. Tevens metaalfilm voor de broodnodige bleeder weerstand. (help, ik zie er geen in het schema).
*Pot's: Bourns 24mm of Alpha (laatste is meer budget).

Ikzelf vond de gevoeligheid van de amp prima, misschien een beetje tÚ gevoelig. Mischien een leuke suggestie om voor de dubbeltriode een 6SL7 te nemen (heeft een iets lagere mu dan de ECC83/12AX7), wordt de amp all- Octal, maakt hem best wel speciaal.

Dit zijn maar suggesties.
Pin je er niet op vast, gebruik ze als leidraad, het is jouw special! ;).

Keep us posted,
Succes,
Mvg. Hans
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2013, 00:42:07 door Hansel »
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2013, 10:09:36 »
Ik zou die hammond trafos gebruiken.
Ook zou je de buizengelijkrichter kunnen vervangen door diodes. Heeft bij een SE trap weinig tot geen zin.
Ik zou allen in de tweede 100k anode weerstand een kool composiet gebruiken, verder metaalfilm vanwege ruis.
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2013, 10:17:43 door Flo »

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2013, 10:11:02 »
Tof project, ik snap dat je er zin an hebt!
Citaat
De 2 inputs veranderen naar 1 (ze zijn nu het zelfde  ???) En met een schakelaar 2 verschillende weerstanden toepassen. Een hi lo switch dus.
1 is HI, 2 is LOW/active. Beide is MIX...
Die 2x 68k zijn toch steeds net anders geschakeld ;)

Citaat
De volume toename kun je beperken met een 470k of 1M in het 'bypass-pad'.
Als je de eindbuis juist meer wilt oversturen, lijkt het me een goed idee om een flinke weerstand tussen 220k en grid te plaatsen.
Citaat
Waar wel carbon composiet en waar metaal film te gebruiken?
De enige plek die ik zinnig voor CC kan aanwijzen is de 100k anodeweerstand van V1b.
Deze moet je dan flink belasten/misbruiken om er meerwaarde uit te halen. Zelf even rekenen, maar als .5W net gaat>doen.

Ben toevallig gisterenavond ook begonnen aan het tekenen voor een soort mini 18W.
Niks bijzonders, met een 4007 gelijkrichter, 4 buizen, 20 weerstanden, 5 elco's, 6 condensators, ook wel te overzien ;)
PT en OT gaan uit mn Ashdown komen waar ik nu helemaal klaar mee ben en had gisteren een desoldeer sessie en wat mooie mustard-caps, schakelaars en potmeters geoogst.
Ook nog 2 onbekende buizen PT's en een 6H/60mA choke.

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2013, 10:31:51 »
Ook zou je de buizengelijkrichter kunnen vervangen door diodes. Heeft bij een SE trap weinig tot geen zin.
Ik zou allen in de tweede 100k anode weerstand een kool composiet gebruiken, verder metaalfilm vanwege ruis.

Objection Your Honor ;D 8)
Een buizengelijkrichter komt bij een SE juist 100% tot zijn recht.
Bij maximale sturing naar oversturing  loopt de inwendige weerstand van de gelijkrichter (Ún trafo samen) hoog op zodat je een soort van compressie-effect in de voeding krijgt (de voedingsspanning duikt wat in), wat juist die "tuby" sound geeft.
Ikzelf zou het vervangen naar diodes zonde vinden... en wat staat een buizengelijkrichter toch mooi op een eindbak :).
(FYI- het gevolg van compressie, minder uitsturingsruimte van de eindbuis, voeding staat in serie met de load)

Mocht het gebruik van een 5Y3 met een choke een iets te lage HV opleveren, dan kun je de gelijkrichter ook vervangen door de GZ34.
(JJ en EH maakt mooie hedendaagse exemplaren). Deze buis geeft een hele mooie lange slow start.

Mvg. Hans
Ibanez fanboy! SR500/600/605L - MMSub - Ampeg410 -Glockenklang210 - DIY Oberton108 - Bassman135 - DIY Trace Elliot V-Type Pre- DIY UCD400 Amp  - DIY Ampeg B15 (6V6 omdat het kan!) - DIY Ecstasy -AxisFuzz - Microamp -SonicStomp - BlueberryBOD - Fatpants - Echoplex - FFBarbershop - moreworkinprogress!

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2013, 10:42:00 »
Citaat
De volume toename kun je beperken met een 470k of 1M in het 'bypass-pad'.
Als je de eindbuis juist meer wilt oversturen, lijkt het me een goed idee om een flinke weerstand tussen 220k en grid te plaatsen.

Ik heb ook met een bypass pad lopen prutsen, waarbij het resultaat erg tegenviel.
Maak je de bypass schakelbaar (weerstand-deler / toonregeling) dan wordt je ook nog eens "verrast" door luide knallen tijdens het omschakelen. Ik heb daarom dus geen bypass in mijn amp toegpast.

Het toepassen van hoogohmige weerstanden in de grid is niet verstandig, de buis wordt instabiel door locale (soms kortstondige) oscillaties.
En zo'n grid-weerstand pikt brom/zooi ed. op.

Mvg. Hans

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2013, 10:46:30 »

Over het algemeen zijn MF weerstanden "stiller" dan CC.
Edoch, mi. ruisen een goede kwaliteit CC's niet, mits niet te zwaar belast (<0.3x nominale P).
De eigenruis bijdrage van de buizen is vele malen groter dan die van de CC's, dus ik verwacht dat het in de praktijk wel meevalt.

Zo'n Champ is een echte Retro-bak.
Het heeft wel iets om dan maximaal Old Skool componenten toe te passen ;).

Mvg. Hans

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2013, 11:44:56 »
Het gaat hier meer om de tonale eigenschappen van CC-weerstanden. De plek die Flo en ik aanwijzen, is de enige waar genoeg swing staat om deze eigenschappen mee te laten tellen.

Citaat
Maak je de bypass schakelbaar (weerstand-deler / toonregeling) dan wordt je ook nog eens "verrast" door luide knallen tijdens het omschakelen.

Hmm, geen verassing... de luide knallen zijn behoorlijk in te perken, tuurlijk een koppelC voor de deler en de schakelpinnen zo goed mogelijk op GND-potentiaal houden.
Jat hoor je wel, maar meer een behoorlijke plop dan een knal.
Maar dat het resultaat tegenviel is natuurlijk een geldige reden om er van af te zien ;)

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2013, 12:49:19 »
Jongens bedankt voor de info!

Ik denk dat ik wel een choke ga toepassen. Voor 2 tientjes extra wil ik wel een stillere amp. En wat extra metaal ziet er leuk uit!
Voor de rest ga ik ook voor Hammond, want ik vind die TAD trafo's best prijzig.

Tonestack bypass lijkt mij een leuke extra, een plopje kan ik mee leven. Ik had een schema gevonden waar het er zo uit zag:

CC weerstanden is niet echt een must voor mij, maar het ziet er wel vintage uit. Er is  niks tegen overal MF weerstanden gebruiken en eventueel een draadgewonden voor de kathode van de eindbuis.

Nog een vraag. Welke elco's raden jullie aan in de psu? Als ik toch al bezig ben met een choke wil ik het ook helemaal goed hebben  :P

Offline Hansel

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2013, 13:20:34 »
Mooi axiale elco's van een goede kwaliteit.
Axiaal = Retro ;), is ook handig als je een bordje gebruikt.
Bijvoorbeeld deze:
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=9438
of deze:
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=10134

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2013, 15:28:27 »
Zo, ik heb het schema overgetekend (straks nog een keer controleren). Ik kan het nu tenminste lezen:

Een plopje voor tonestack bypass kan ik mee leven, schakel ik het zo op een verantwoorde manier? (note, dat de schakelaar hier van wel even goed om hoort te staan in het schema)

Ik denk dat ik voor de PSU allemaal F&T caps neem, Duitse degelijkheid!

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 24 februari 2013, 18:02:46 »
Citaat
Een plopje voor tonestack bypass kan ik mee leven, schakel ik het zo op een verantwoorde manier? (note, dat de schakelaar hier van wel even goed om hoort te staan in het schema)
Ehm, dit geeft de befaamde knal, en echt een flinke! :p
-Sw3a daar weg... er staat daar ongeveer de halve voedingsspanning!
-C13 maak je gewoon vast op de kruising van R5(100k) en C1(250p)
-In serie met C13 eventueel een 100k weerstand (voor minder volume-boost)
-Bij Sw3 aangekomen maak je een 510k weerstand naar GNDaan de pin vast, om de schakelaar op 0V te houden, zo ziet de buis ervoor ook ongeveer dezelfde load als met tonestack.
-Sw3a gebruik je nu om Mid-pot pin 1 bijna helemaal los van GND te schakelen.
Je kan de mid met 2M2 aan GND hangen, dan is het tonecircuit praktisch weg. Sw3a dus zo bedraden dat hij die weerstand kortsluit als de tonestack niet gebypassed is.

Sw2 heeft ook een klein potentiaal verschil, wat zonder koppel elco niet weg te werken is. Maar op deze plek zak de plop aanzienlijk zijn, maar meevallen.

Sw1 kan zo, je zou hier een 10M kunnen overwegen tussen de open pin en GND, of een on/off/on schakelaar voor 2 waarden.

Edit: Heb je nu de filtercaps verkleind?

« Laatst bewerkt op: 24 februari 2013, 18:17:54 door Mattnezz »

Offline Buzzel

• Hero Member
    • Bareknuckle
« Reactie #12 Gepost op: 24 februari 2013, 18:25:37 »
Bedankt Matnezz,

Ik had inderdaad al een vermoeden dat als ik 200+ volt zou gaan schakelen er zo wel een 'klein' probleem zou ontstaan  ::) Zie bijlage voor hopelijk correcte oplossing:

Sw2 ben ik van plan om niet op de frontplate te maken maar ergens waar je er niet zomaar bij kan, set and forget. Dus ploppen daar no problemo.

Sw1 10M toevoegen is een kleine moeite.

En die filtercaps: ik heb dus duncan psu designer en ze hadden een psu van een 5F1 in dat programma zitten, Heb ik die overgenomen. Inderdaad op dit schema staat overal 20uF bij geloof ik. Is ook wel beter natuurlijk, makkelijker om maar 1 waarde elco te hoeven bestellen  ::)

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2013, 01:35:16 »
F&T elcos zijn goed!

Maar 'sag' treedt in een SE amp niet/nauwelijks op omdat er geen/weinig  stroomvariatie plaatsvindt in de voeding. Daardoor ontstaat er geen varieerende spanningsval over de interne weerstand van de buis gelijkrichter en dus ook geen compressie.
Juist bij PP amps treedt dit effect wel op en daarin heeft een buis gelijkrichter wel zin als je deze compressie mooi vindt.

Offline Mattnezz

• Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2013, 16:23:40 »
Citaat
Maar 'sag' treedt in een SE amp niet/nauwelijks op omdat er geen/weinig  stroomvariatie plaatsvindt in de voeding. Daardoor ontstaat er geen varieerende spanningsval over de interne weerstand van de buis gelijkrichter en dus ook geen compressie.
Juist bij PP amps treedt dit effect wel op en daarin heeft een buis gelijkrichter wel zin als je deze compressie mooi vindt.

Kijk zo'n joekel van een EZ34 staat wel leuk, maar ben het ook een beetje met Flo eens....
De ware 'sag' treedt op bij klasse AB (PP), in de transitie van A (constante stroom) naar B (hele load voor 1 buis)

Met een schakelaar 200V schakelen gaat trouwens prima, zolang er maar overal 200V staat.
Dus eigenlijk kan zoals jij getekend had wel hoor, maar dan moet je dus zorgen dat je de hele schakelaar op 200V hebt staan.
Het knallen zit hem in een DC-verschil.
Maar als je zorgt dat de schakelaar en alles op GND niveau hebt, heb je geen kabels met hoge spanningen naar een schakelaar lopen, met alle gevaren van dien, en het is ook stiller omdat de kabels op gnd-niveau geen inductie-storing geven.