Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Welk soldeerstation  (gelezen 9627 keer)

Offline Bahady30

• Newbie
  • *
  • Een E-akkoord met volume op 10 is kippevel
Welk soldeerstation
« Gepost op: 26 oktober 2012, 11:03:51 »
Beste Forumleden,

Na mijn eerste effectpedaal met veel succes af te hebben gemaakt ben ik erachter gekomen dat mijn Velleman soldeerboutje weliswaar voldoet maar absoluut niet prettig werkt omdat hij te warm wordt en vastpakken na een dik uurtje bijna onmogelijk wordt. Omdat ik de temperatuur ook niet kan regelen ga ik mezelf een soldeerstation cadeau doen. Op mijn werk gebruiken we de proffesionele JBC serie alsmede de Weller WSD81 en dit is geweldig gereedschap, maar voor mijn hobbygebruik overkill  !! Omdat ik thuis niet elke dag of wekeleijks soldeer en ook niet 200 euro en meer wil uitgeven ben ik dus opzoek naar een alternatief dat ongeveer 50-80 euro mag kosten , want dat vind ik genoeg voor mijn doeleinden.  Ik heb gelezen dat Aoyue leuke hobby soldeerstations maakt voor een redelijke prijs. Heeft er iemand van jullie ervaring met de Aoyue 936 of 937 of 937+ ?? Het handvatje mag niet te dik zijn want dat vind ik niet prettig werken. Graag jullie reacties en ervaringen. Alvast bedankt !

Offline KP

• Jr. Member
  • **
    • KP Film Lab
Re: Welk soldeerstation
« Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2012, 21:34:48 »
Ik heb al meer dan twee jaar een Aoyue 937, prijs/kwaliteit gezien een goede aanrader. Voordien had ik een soldeerstation van Velleman, maar daar ging de bout snel van kapot.

Offline Dirk_hendrik

• Sr. Member
  • Hoedoettiedatnou?
    • Dirk Online
« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2012, 11:42:51 »
Als de bout van je Weller te snel stukgaat moet je analyseren waarom dat gebeurt. Bij normaal gebruik en een goeie tiptemperatuur haan die dingen jarenlang mee.

En met dat budget zou ik dan ook zeggen, een 2ehands Weller van Marktplaats. WECP20 ofzo.
Effektprobleem? Pedaal toch dooier dan verwacht? Bouwen uiteindelijk toch te moeilijk?
http://www.dirk-hendrik.com

Offline Bahady30

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2012, 15:42:51 »
Ik ben naar de site van Conrad gegaan en heb naar aanleiding van de vele positieve reviews gekozen voor de Toolcraft ST 50-A. Ik weet ook dat Weller beter en duurzamer is maar A) ik heb het geld nu niet voor een Weller . B) Voor de toepassing waar ik hem voor gebruik, een paar keer per maand, is dit voldoende. C) Ik heb hem deze week nodig. Ik heb in mjn leven al gesoldeerd met tientallen soldeerstations van goedkoop tot ongelofelijk duur en elk station kreeg de klus geklaard. Het schijnt dat de punten van Toolcraft van redelijk goeie kwaliteit zijn voor die prijs en dat de ingestelde temperatuur ook konstant blijft en dat vind ik nog wel het belangrijkste. Ooit komt er een Weller WSD 81, maar eerst maar eens uit de crisis komen... ;)

Offline Hansel

• Hero Member
  • Fender-Ampeg-Glockenklang-Ibanez
« Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2012, 23:19:04 »
Een Weller.
"Duh :(", Ik weet het, die stations zijn inderdaad stervensduur.
Maar je hebt ook de Magnestats die 230V gevoed zijn, zoals de W61.
Een mooie allrounder, zowel voor de priegel printplaat als de lompe connectors.

Dit model kost toch nog wel rond de 100 Euro, maar bedenk je wel, als je er zuinig op bent gaat die heel lang mee.
(ik heb hem al sinds 1996, staat +- 4uur p/w aan, oogt en functioneert als nieuw).
Het is volgende maand weer Sinterklaas & Kerstmis, cadeau suggestie?

Mvg. Hans
Fender Jazz Bass LH - Ibanez SR500L - Glockenklang 210 - Modded Bassman - DIY Trace Elliot V-Type Preamp - DIY UCD400 Amp - DIY 6V6 Amp - DIY Marshall JTM50 w.Mods - DIY Flipster - Timmy - Ecstasy - Microamp&SonicStomp - OCDw.bass mod - BlueberryOD - Fatpants - FFBarbershop - RossComp - DiamondComp

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2012, 12:22:51 »
Een Weller.
"Duh :(", Ik weet het, die stations zijn inderdaad stervensduur.
Maar je hebt ook de Magnestats die 230V gevoed zijn, zoals de W61.
Een mooie allrounder, zowel voor de priegel printplaat als de lompe connectors.

Dit model kost toch nog wel rond de 100 Euro, maar bedenk je wel, als je er zuinig op bent gaat die heel lang mee.
(ik heb hem al sinds 1996, staat +- 4uur p/w aan, oogt en functioneert als nieuw).
Het is volgende maand weer Sinterklaas & Kerstmis, cadeau suggestie?

Mvg. Hans

Hé wij hebben lootjes, maar budget is niet zo hoog  ::)
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline Dirk_hendrik

• Sr. Member
  • Hoedoettiedatnou?
    • Dirk Online
« Reactie #6 Gepost op: 3 november 2012, 11:19:50 »
Zucht... lezen is lastig. Pennywise... poundfoolish....

Optie1: Je koopt een agoyamo en over een jaar is je tip versleten. Je komt er achter dat je re het rambam moet zoeken voor een nieuwe tip.
Optie2: je koopt een Voltcraft/Toolcraft oid bij Conrad en komt er over een paar jaar achter dat Conrad een andere leverancier heeft gevonden en is gestopt met VoltCraft/Toolcraft en geen slijtende spares meer kan leveren.

Optie3: je houdt een paar maanden marktplaats in de gaten, spaart intussen lekker door en koopt een 2ehands Weller station. Als je er over 20 jaar achter komt dat je tip op is bestel je gewoon een nieuwe.

Samengevat,
Als je bereid bent iets meer geld te spenderen ga je een apparaat kopen waar je 10-tallen jaren mee kunt doen.
Effektprobleem? Pedaal toch dooier dan verwacht? Bouwen uiteindelijk toch te moeilijk?

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
« Reactie #7 Gepost op: 3 november 2012, 16:50:41 »
Zucht... lezen is lastig. Pennywise... poundfoolish....

Optie1: Je koopt een agoyamo en over een jaar is je tip versleten. Je komt er achter dat je re het rambam moet zoeken voor een nieuwe tip.
Optie2: je koopt een Voltcraft/Toolcraft oid bij Conrad en komt er over een paar jaar achter dat Conrad een andere leverancier heeft gevonden en is gestopt met VoltCraft/Toolcraft en geen slijtende spares meer kan leveren.

Optie3: je houdt een paar maanden marktplaats in de gaten, spaart intussen lekker door en koopt een 2ehands Weller station. Als je er over 20 jaar achter komt dat je tip op is bestel je gewoon een nieuwe.

Samengevat,
Als je bereid bent iets meer geld te spenderen ga je een apparaat kopen waar je 10-tallen jaren mee kunt doen.

Optie3 is al een paar weken in uitvoering bij mij. Tevens voor een multimeter trouwens. Tuurlijk is een weller een top alternatief voor de lange termijn.
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline Bahady30

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2012, 01:09:41 »
Nou ik heb dat soldeerstation van Toolcraft nu thuis staan met een aantal extra soldeerpuntjes erbij. Het soldeert niet beter of slechter dan de JBC's of Wellers op mijn werk . Die genoemde merken zijn wel veer duurzamer gebouwd,dat zeker, en dat voel je als je ze vast hebt . Als je je een beetje aan de regels houdt zoals de punt vertinnen als je klaar bent en de temperatuur omlaag brengt bij langer niet solderen zal het allemaal wel meevallen. En goed onderhoud natuurlijk. Een afwijking van 7 graden aangegeven temperatuur met de punttemperatuur bij 300 graden. Dat heb ik Wellers slechter zien doen op de diverse IPC cursussen. Ooit komt er zoals gezegd een degelijke maar er moeten hier ook maagjes gevuld worden dus 100-200 euro kan ik nu echt niet missen helaas

Offline Dirk_hendrik

• Sr. Member
  • Hoedoettiedatnou?
    • Dirk Online
« Reactie #9 Gepost op: 30 november 2012, 18:57:57 »
Een afwijking van 7 graden aangegeven temperatuur met de punttemperatuur bij 300 graden. Dat heb ik Wellers slechter zien doen op de diverse IPC cursussen.

Nou heb ik toch echt die IPC certificaten... maar kan me niet herinneren dat we daar ook maar een moment zijn bezig geweest met temperatuurafwijkingen.  Aantekenend dat ik persoonlijk een afwijking van 5% (15 graden dus op die 300 graden) niet echt heel eng zou vinden. Met te lang doorstoken sloop je meer... en da's nou juist 1 van die dingen die je in die IPC curses leert niet te doen.

Offline Bahady30

• Newbie
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2012, 22:05:38 »
Wat ik bedoel is dat de IPC cursussen gegeven werd op ons bedrijf zelf. Ons werd voorgedaan hoe een soldeerbout te onderhouden en met diverse soldeerbouten van ons werd een test gedaan of de punttemperatuur overheen kwam met de temperatuur op het display. Bij 2 soldeerbouten werd er een afwijking van 70 graden geconstateerd....Na demontage, een beurt met staalborsteltje, staalwol, was dit opgelost. Vandaar dat ik zei dat ik Wellers het slechter heb zien doen en dat onderhoud zo belangrijk is ongeacht het merk ! Het lijkt me logisch dat te lang doorstoken meer kwaad dan goed doet ! De Toolcraft doet het overigens naar behoren voor mijn hobbymatige toepassing.

Offline Mattnezz

• Hero Member
  • Just a method to the Mattnezz
« Reactie #11 Gepost op: 3 februari 2013, 12:52:24 »
Net een WTCP-20 gescoord, jeeej! ;D
Maarja, als hij bij mij geen 4uur/dag aan staat, heb ik een slechte dag  :P