Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: HarskernKix  (gelezen 2161 keer)

Offline AirheadR100

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
HarskernKix
« Gepost op: 18 september 2012, 15:39:28 »
Hoi allemaal,

Bij deze wil ik me even voorstellen op het Newtone-forum, ik ben Marc. Na Na mijn Brandaris verslaving afgezworen te hebben ben ik toch weer gepakt door de rook die vanuit de harskern van mijn rolletje soldeertin opstijgt, nog steeds aan het roken dus. Hier terechtgekomenn door een gezonde dosis nieuwsgierigheid en de drang om zelf eens een pedaaltje in elkaar te bakken.....hoewel ik maar amper de plussen van de minnen kan onderscheiden en mezelf met mijn electrische tandenborstel nog net niet electrokxxeer werken mijn brouwsels elke keer weer naar volle tevredenheid en ben ik inmiddels een regelmatige klant bij Gert-Jan die me steeds weer de juiste materialen levert voor de juiste prijs met als bonus vaak een hoop goede raad. Aangezien ik al surfende nogal wat vero layout sites heb ontdekt zal deze nieuwe hobby waarschijnlijk nog wel monstrueuze vormen aan gaan nemen en voor een wat manisch soldeergedrag gaan zorgen.....inmiddels bijna alle Newtone bouwdozen in elkaar gezet en via de "vero" sites ook een aantal Fuzz Faces, One Knob Fat Fuzz, Tonebender MkII (neg.ground) Muff Fuzz, BSIAB en natuurlijk de onovertroffen Fuzz Factory.....oh my God, wat een masjien zeg dat laatste fabriekje, je zou er zo weer van gaan roken!! Op stapel staat een delay van Sabrotone want ik denk dat ik op het moment even genoeg te scheuren heb, dus Gert-Jan als je meeleest: er komt weer een bestelling aan hoor hahaha!!! Ik heb nog heeeeeeeeel erg veel te leren maar dat zal op dit forum ook wel lukken denk ik, ik ben nog lang niet uitgelezen. Bij problemen -waar ik met mijn gebrek aan kennis van elektriek zeker en vast tegen aan ga lopen- weet ik het forum met al die toffe lui wel te vinden. Veel muziek en soldeerplezier allemaal vanuit het zonnige zuiden des vaderlandsch, take care and keep on smokin' !! Grtttzzzzzzzzzzzzz Marc

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
Re: HarskernKix
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2012, 15:42:38 »
Hoi marc  ;D

Als ik jou was zou ik wel een ventilatortje kopen (pc ventilator kan je aan een 9volt adapter hangen) en die harskernprut dumpen, want die harskern shit is voor loodgieters.

Maar volgens mij heb jij meer gebouwd als ik  :o
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2012, 16:47:28 »
Welkom!
Topic wel ff verplaatst naar off-topic...

Offline AirheadR100

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #3 Gepost op: 18 september 2012, 16:52:27 »
Hoi Buzzel, bedankt voor de gouden tip! Heel fijn dat er hier op het forum waakzame mede pedalen bakkers zijn die net als mijn lieftallige vrouwtje waken over de gezondheid. Ook zij gaf me deze wijze raad en ik denk dat ik dat toch maar eens ter harte ga nemen idd. Vwb die harskern: ik dacht dat die printplatensoldeer juist wegens die kern wat zoetig rook maar zoals ik begrijp kunnen wij het als effecten bakkers dus gerust zonder die prut stellen. Gaaf hoor, niet naar de sportschool maar toch een gezonde hobby! ;D Nogmaals dank, hoest hoest kuch kuch haha Gr Marc

Offline AirheadR100

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #4 Gepost op: 18 september 2012, 16:54:48 »
Hoi Flo, helemaal okay; ik dacht al dat ik niet helemaal op de juiste plek zat met mijn voorstelling! Weer wat geleerd, bedankt! Gr.Marc

Offline Buzzel

• Hero Member
  • Niet mauwen, Zelf bouwen.
    • Bareknuckle
« Reactie #5 Gepost op: 18 september 2012, 17:57:28 »
Hoi Buzzel, bedankt voor de gouden tip! Heel fijn dat er hier op het forum waakzame mede pedalen bakkers zijn die net als mijn lieftallige vrouwtje waken over de gezondheid. Ook zij gaf me deze wijze raad en ik denk dat ik dat toch maar eens ter harte ga nemen idd. Vwb die harskern: ik dacht dat die printplatensoldeer juist wegens die kern wat zoetig rook maar zoals ik begrijp kunnen wij het als effecten bakkers dus gerust zonder die prut stellen. Gaaf hoor, niet naar de sportschool maar toch een gezonde hobby! ;D Nogmaals dank, hoest hoest kuch kuch haha Gr Marc

Na, de tin met hars die ik bij de lokale bouwmarkt haal is echt voor loodgieters. Als je echt lekker wil solderen zou ik eens dit halen:http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=59&products_id=1449 Soldeert als de 3de hemel. Zit wel Flux in (net zoiets als je hars, maar dan beter  :)). Ik moet wel toegeven dat hars lekker ruikt.
Trotse zelfbouwer sinds 1 Augustus 2011

Offline Dirk_hendrik

• Sr. Member
  • Hoedoettiedatnou?
    • Dirk Online
« Reactie #6 Gepost op: 18 oktober 2012, 19:53:35 »
Even iets een tikkie rechter zetten.

De tijd dat men dennenbomen stond uit te persen om het sap vervolgens in tin te frommelen ligt decennia achter ons.

Annu nu zijn er een aantal verschillende soorten "fluxen". Flux is, binnen het solderen, een verzamelnaam voor alle middelen die tijdens het soldeerproces de funktie hebben het oppervlak te reinigen.  Daar vallen dus de fluxen onder die in elektronicasoldeerdraad zitten maar bijvoorbeeld ook de beroemde s39 en, voor zinken dakgoten, zoutzuur.

Sommige van die dingen wil je dus niet.
De focus  bij solderen van elektronica is dat de flux tijdens het verhitten z'n reinigende (lees: etsende) werking  doet maar zich op kamertemperatuur nagenoeg neutraal gedraagt. Waar een S39 binnen elektronica dus onacceptabel is omdat het over langere tijd gewoon door blijft etsen.

Flux voor elektronica is dus een benaming voor alle schoonmaakmiddelen die die vriendelijke tijdelijke werking hebben. Veel daarvan bevatten "rosin" en worden dus rosin fluxes genoemd. het spul lijkt vrij veel op.... hars!

Dan, doorgaand in de details,
Als je de IPC normen voor electronica pakt zie je dat het laten zitten van flux resten (welke dus, hoewel minimaal, nog steeds dooretsen) in sommige categorien apparatuur not done is (medisch, aerospace, ruimtevaart). Daar kun je voor je effecten dus rustig scheit aan hebben maar je kan ook besluiten je eigen standaardeisen te verhogen en je soldeerwerk wel schoon te maken. Firma's als tech21, Rocktron, Ampeg en  vele anderen gingen je voor en leveren zeer schoon soldeerwerk af.

IPC what!? De IPC j-std heeft in grote mate (met het wegvallen van grote brokken Amerikaanse militaire industie na het afbrokkelen van de koude oorlog) de z.g.n mil specs vervangen.
Dit is een ouwe versie maar zie het als een vorige editie van de soldeerbijbel. Het meeste is nog steeds courant:
http://www.might.com.tw/comm/upfile/d_080506_09649.pdf
Effektprobleem? Pedaal toch dooier dan verwacht? Bouwen uiteindelijk toch te moeilijk?
http://www.dirk-hendrik.com

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2012, 11:52:43 »
De tijd dat men dennenbomen stond uit te persen om het sap vervolgens in tin te frommelen ligt decennia achter ons.

haahaha

.. je kan ook besluiten je eigen standaardeisen te verhogen en je soldeerwerk wel schoon te maken.

prima. en hoe doen we dat?

Offline jappa

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2013, 23:16:18 »
ik soldeer op dit moment met speciaal soldeer voor print van het met Griffon, dit is 0,7mm tin lood 60/40 met een hars kern. Er staat toch echt op dat het speciaal voor print platen is, verklaard wel waar om ik soms ruzie heb met de net iets viezere dingen dan de mooie pcb plaatjes.