Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: graphic uitknippen.  (gelezen 1203 keer)

Offline tazeltone

• Sr. Member
  • Bouwen bouwen maar ga vooral spelen
graphic uitknippen.
« Gepost op: 6 augustus 2012, 08:29:34 »
Weet iemand hoe ik een in in geimporteerd figuurtje in incscape uit het plaatje kan knippen?
Tot zo ver

Groeten Erwin

Offline Seg@fredo

• Sr. Member
  • Over smaak valt niet te twisten
Re: graphic uitknippen.
« Reactie #1 Gepost op: 2 september 2013, 15:09:59 »
Ik weet niet of dit precies is wat je bedoelt maar dit gebruik ik wel eens:
- Importeer een plaatje (bitmap, jpg enz... ) via File -> Import...
- Selecteer afhankelijk van het type plaatje dat je hebt de juiste bestandsformaat in selectiebox "files of type:"
- Als je klaar bent om in te voegen zul je een boxje krijgen met keuze uit "link" of "embed". Als je wilt dat de graphic bij je inkscape bestand wordt opgeslagen is "embed" de goede keuze.
- Selecteer nu het plaatje dat je vers in je inkscape document hebt gebracht en kies Path -> Trace Bitmap
- Je krijgt nu een venstertje met een flink aantal opties en mogelijkheden om je bitmap (of andere graphic) om te zetten in vectoren. Ik zal niet proberen uit te leggen wat elke optie doet maar met een beetje Engels  lijkt het meeste voor zich te spreken.
- Gebruik de "Update" knop af en toe om te kijken of je instellingen het gewenste effect hebben (dit update je preview).
- Ben je klaar? Druk dan op OK. (Je moet wel apart nog het Trace bitmap venster sluiten met het kruisje)
- Misschien heb je weinig zien gebeuren, maar als het goed is heb je nu een vectorplaatje voor je originele bitmap die je natuurlijk zo kan verslepen.

om hier delen uit te halen of aan te passen, doe het volgende:
- Selecteer je vectorplaatje en kies "Edit path by nodes" uit de toolboxmenu of met F2
- nu kun je vectorpunten selecteren, verslepen en weggooien om je plaatje aan te passen.

Dit werkt het beste met graphics en tekeningen. Voor foto's zou ik voorwerk doen met een foto-editor.
« Laatst bewerkt op: 2 september 2013, 15:15:04 door Seg@fredo »