Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: SLO 100 Clone  (gelezen 13043 keer)

Offline vince

• Sr. Member
SLO 100 Clone
« Gepost op: 1 april 2012, 08:57:34 »
Iemand bekend met de producten van deze website http://www.ampclones.com/

In mijn zoektocht naar (weer) een nieuw amp-project kwam ik deze tegen en zo'n SLO100 lijkt me wel een zeer interessant project.
De prijzen liggen beduidend lager (ca 160 euro voor chassis/pcb incl verzending) als die van C3 amps en dit chassis is dan ook nog voor een dual-tonestack.
Enige nadelen vind ik wel dat de preamp buizen PCB-mounted zijn wat dan weer wat gevoeliger voor storingen is als je vaak buizen wisselt, maar dan weer wel minder kans op brom mits de print goed ontworpen is doordat er minder bedrading nodig is Ún dat ik niet veel informatie vind over clones gebouwd met de parts van deze site (niks bekend over brom/ruis en evt andere problemen)

Met deze kit samen met SLO transformatoren van IGPW moet er voor een acceptabele prijs een mooie amp te bouwen zijn naar mijn idee.

Of misschien toch de PCB's van tonefactory kiezen omdat deze volgens mij naar de layout op het sloclone forum zijn en er dus meer informatie voor beschikbaar is.
« Laatst bewerkt op: 1 april 2012, 10:25:48 door vince75 »

Offline Harold

• Hero Member
  • Semi-amateurig!
    • DIY-Layout.com
Re: SLO 100 Clone
« Reactie #1 Gepost op: 1 april 2012, 13:57:18 »
Een SLO100? 1 van de meest begeerde amps, maar ik zou helemaal niet weten of ik er iets mee zou kunnen ...

Ik heb even het gitaarnet forum afgezocht, maar daar  kan ik alleen maar sloclone en C3 topics vinden.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?144321-SLO-100-clone
https://www.google.nl/search?q=site%3Agitaarnet.nl+sloclone
Uitverkoop: THC Cream Fuzz - Boutique NOS germanium fuzz, en meer!
DIY-Layout.com - Online stripboard layout editor!

Offline vince

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 1 april 2012, 14:51:34 »
Het is misschien niet de meest bruikbare en universele amp, maar die medium/high gain sounds zijn wel waanzinnig....voor mij reden genoeg om er een te willen hebben naast mijn tweed Super.

Ik zou nooit een originele (kunnen/willen) kopen voor die hoge prijzen, maar om eens een clone te bouwen voor een wat vriendelijkere prijs is wel interessant. En dan wellicht het clean kanaal proberen te modden om een wat vriendelijkere sound eruit te halen.

Er is op het sloclone forum genoeg info te vinden over de amp met evt mods, het enige wat ik nergens op het web vind is info over de pcb wat men bij ampclones aanbied. Vandaar dus een beetje twijfel welke pcb's ik moet aanschaffen om later geen problemen tegen te komen.

Offline Harold

• Hero Member
  • Semi-amateurig!
    • DIY-Layout.com
« Reactie #3 Gepost op: 1 april 2012, 15:01:41 »
Ik ga deze zeker volgen, maar ik ga voor mezelf inieder geval geen versterkers bouwen die neit op een turretboard passen ;) Niet dat turretboard heilig is of zo, maar dat houdt de amp lekker simpel en overzichtelijk.

Ik hou van simpele 1 kanaal-amps.

Ben nu met de 2203 bezig en de volgende wordt (waarschijnlijk) de 1964/2100 Lead & Bass. Misschien als er ooit nog een schema van de 1 watt JCM1 opduikt dat ik die ook ga bouwen.

Offline vince

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: 1 april 2012, 19:33:56 »
Turret is zeker overzichtelijker Ún makkelijker om mods aan uit te voeren, maar aangezien het een amp is met behoorlijk wat gain wil ik de bedrading zo minimaal en strak mogelijk houden om ruis/brom te beperken. Een goed ontworpen pcb is daarbij een uitkomst!

Simpele 1 kanaals heeft zeker z'n charme. Dat is ook waarom ik nog steeds uitermate tevreden ben met mijn tweed. Maar een amp met gescheiden clean/drive kanaal en in dit geval met gescheiden toonregeling is soms wel handig.
100 watt is dan wel weer wat overdreven maar volgens mij kun je hem makkelijk op 50 watt laten draaien wat al meer dan genoeg is om de buurt mee wakker te houden. Schema's van amps met wattages <25 watt en gescheiden kanalen zijn helaas bijna niet te vinden op het web.

Dit gaat overigens een lange-termijn project worden. Ik heb dit idee dit weekend pas gekregen en ga mee eerst eens goed verdiepen in deze amp voor ik eraan ga beginnen. Voor mijn tweed deluxe heb ik me eerst 1 jaar ingelezen voor ik eraan begon en mijn Super heb ik me ongeveer een half jaar verdiept voor ik daadwerkelijk met de bouw begon.
Daarnaast wil ik de uitgaven ook proberen te spreiden en dus langzaam alles bij elkaar te sprokkelen. Nico Verduin heeft op dit moment uitverkoop bij Verelec, dus hier ga ik eerst kijken of er bruikbaar spul voor deze amp bij zit, en de rest komt later wel.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #5 Gepost op: 1 april 2012, 22:34:29 »

Ik vind het jammer dat ze op die PCBs geen bevestigingen gemaakt hebben direct naast elke preamp tube voor afstandsbussen+moeren naar het chassis. Dat zou het gewrik bij het vervangen van een buis beter opvangen.
Toch zie ik bij het chassis wel weer 2 bevestigings gaten bij elke preamp buis volgens mij:

Wel hebben ze zo te zien "plated-through" gaten waardoor je de buisvoet-pooten aan de boven en onderkant kunt solderen voor een goede bevestiging.
Verder is het board met 1/8 inch (=2mm) niet dun maar ook niet dik (<3mm) en heeft het netjes een "silkscreen".
Of het een "soldermask" heeft en hoe breed de koperbanen zijn kan ik niet zien omdat er geen foto van de onderkant bij staat, jammer.
« Laatst bewerkt op: 1 april 2012, 22:36:33 door Flo »

Offline Harold

• Hero Member
  • Semi-amateurig!
    • DIY-Layout.com
« Reactie #6 Gepost op: 1 april 2012, 23:21:58 »
Buizen op pcb. :(

Offline Seltaeb

• Jr. Member
  • **
    • Yestra gitaarbouw
« Reactie #7 Gepost op: 2 april 2012, 16:45:48 »
Ook voor mij een topic om zeker te gaan volgen.

Ik ga hem ook bouwen, maar niet op PCB. Dit omdat ik er mee ga modden en de SLO puur als basis wil gebruiken.
Ik heb overigens een schema gevonden en ben die nu even aan het overtekenen zodat ik makkelijk aanpassingen kan maken. Wellicht een idee om die hier te posten als het een beetje begint op te schieten? Of kan ik beter een ander topic starten?

Wellicht een leuk forum: www.slocloneforums.com/
Volgens mij is registreren wel verplicht.

Offline Harold

• Hero Member
  • Semi-amateurig!
    • DIY-Layout.com
« Reactie #8 Gepost op: 2 april 2012, 16:48:49 »
Ik ga hem ook bouwen, maar niet op PCB.

Wat dan wel?

Turrets?

« Laatst bewerkt op: 2 april 2012, 16:52:53 door Harold »

Offline Seltaeb

• Jr. Member
  • **
    • Yestra gitaarbouw
« Reactie #9 Gepost op: 2 april 2012, 17:28:03 »
Oh sorry ja, turrents inderdaad!

Offline vince

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: 2 april 2012, 18:45:15 »
Die turret layout en meest recent schema had ik ook al gevonden op het slo forum, ziet er strak uit.

Ben nog steeds aan het twijfelen welke optie ik zal kiezen:

-Turret layout,  makkelijk om mods mee uit te testen maar wel meer bedrading en dus meer kans op storingen
-PCB van Tonefactory/C3 amps,  volgens de "bewezen" layout van het slo forum, moeilijk om mods op uit te voeren
-PCB van ampclones,  dual tonestack en enkele mods al in verwerkt als optie, helaas weinig info over te vinden en pcb mounted preampbuisvoeten.

Alledrie hun voor- en nadelen, nog ff over nadenken dus.

Trafo's gaan hoe dan ook van IGPW komen, voor die prijs (+/- 210 euro) vind je denk ik nergens anders de trafo's. Hoe het met de kwaliteit hier van zit weet ik echter niet, maar lijkt mij dat ze zeker goed genoeg zullen zijn.

@Flo, jij had toch ooit eens een set 18Watt trafo's van IGPW. Heb je deze al eens ingebouwd en getest?
« Laatst bewerkt op: 2 april 2012, 18:49:04 door vince75 »

Offline Harold

• Hero Member
  • Semi-amateurig!
    • DIY-Layout.com
« Reactie #11 Gepost op: 2 april 2012, 18:53:21 »
Al over een combinatie van PCB en turrets gedacht? Power sectie op PCB, rest op turrets?

Offline vince

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: 2 april 2012, 19:02:19 »
Was net wat aan het bekijken met turret/pcb combi. Dat ziet er natuurlijk ook goed uit en is goed te modden.

Misschien zelf maar de pcb maken (volgens de sloclone forum layout) en de ruimte tussen de componenten aanpassen voor grotere soldeereilanden en de componenten op turrets monteren.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #13 Gepost op: 2 april 2012, 20:42:50 »
@Flo, jij had toch ooit eens een set 18Watt trafo's van IGPW. Heb je deze al eens ingebouwd en getest?
Nee, nog niet aan toe gekomen. Ze liggen op de "plank" samen met de rest van de onderdelen voor mijn 18 Watt kloon ... best zonde eigenlijk...  :-[

Dat PCB board met die turrets ziet er goed uit.

Eigenlijk vind ik preamp buizen op een dik dubbelzijdig PCB met "plated-through" gaten prima, scheelt een hoop bedrading en vermijdt oscillatie problemen bij een goede layout. Zolang er maar bij elke buis 2 afstandsbus verbindingen naar het chassis bij zitten om de druk op te vangen tijdens het verwisselen. Ik zie daar geen probleem bij qua kwaliteit, alleen maar voordeel.
« Laatst bewerkt op: 2 april 2012, 20:48:04 door Flo »

Offline vince

• Sr. Member
« Reactie #14 Gepost op: 2 april 2012, 21:33:36 »
Citaat
Eigenlijk vind ik preamp buizen op een dik dubbelzijdig PCB met "plated-through" gaten prima, scheelt een hoop bedrading en vermijdt oscillatie problemen bij een goede layout. Zolang er maar bij elke buis 2 afstandsbus verbindingen naar het chassis bij zitten om de druk op te vangen tijdens het verwisselen. Ik zie daar geen probleem bij qua kwaliteit, alleen maar voordeel.

Juist. Ik zie er ook wel de voordelen van in, mits de print goed ontworpen is. Dat is nu ook mijn probleem, ik kan niks vinden over een amp gebouwd met deze printen. Als er ergens brom/ruis ontstaat doordat de print misschien niet perfect qua ontwerp is heb je natuurlijk een groot probleem.
Je kunt dan niet ff je bedrading anders leggen zoals je bij een turret/eyelet amp doet om de brom te verminderen.

Buisvoeten op de print vraagt natuurlijk ook wat extra aandacht bij het plaatsen of verwisselen van de buizen, maar dit doe je ook niet dagelijks. Voor mij niet zo'n groot probleem.