Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Veroboard op maat maken  (gelezen 3828 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline thekid

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 43
  • rock on
Veroboard op maat maken
« Gepost op: 5 maart 2012, 19:46:16 »
Hey

Zoals de titel zegt hoe maken jullie veroboard op maat ik heb net wat geprobeert maar dat eindigde met 2 delen veroboard en alles behalve de juiste afmetingen ;p.

Wat gebruiken jullie hiervoor?
En hoe maken jullie de onderbrekingen in het veroboard? (cuttermes?)
rock n' f*cking roll

Offline Harold

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3069
  • Semi-amateurig!
    • DIY-Layout.com
Re: Veroboard op maat maken
« Reactie #1 Gepost op: 5 maart 2012, 20:20:22 »
Ik zaag door de gaatjes heen met een klein ijzerzaagje. Al mijn breekpogingen hebben bovenstaand resultaat gehad, dus ik zaag het nu helemaal door. Wel 2 extra banen rekenen als je door de gaten gaat zagen! ;)

Ik vijl daarna de zijkanten vaak weer recht, ik kan niet zo netjes zagen ;)
Uitverkoop: THC Cream Fuzz - Boutique NOS germanium fuzz, en meer!
DIY-Layout.com - Online stripboard layout editor!

Offline Flo

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8189
  • teveel info...
Re: Veroboard op maat maken
« Reactie #2 Gepost op: 5 maart 2012, 22:20:54 »
Yep, ijzerzaagje gebruik ik ook.

Offline andre

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1141
Re: Veroboard op maat maken
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2012, 08:40:27 »
En hoe maken jullie de onderbrekingen in het veroboard? (cuttermes?)

Hiermee:

Offline remork

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4025
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
Re: Veroboard op maat maken
« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2012, 12:40:18 »
boor + kauwgom?

Offline andre

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1141
Re: Veroboard op maat maken
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2012, 12:41:54 »
nee, boor + plastic  "kurk"

Offline remork

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4025
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
Re: Veroboard op maat maken
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2012, 00:01:09 »
ah. het was dat, kauwgom of ham van bij Albert Heyn.

Offline andre

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1141
Re: Veroboard op maat maken
« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2012, 00:36:52 »
De expansie van de Nederlandse middenstand naar België ligt nogal gevoelig zo te zien.  :)

Het gebruikte boortje heeft overigens een diameter van 4 mm.

Offline remork

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4025
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
Re: Veroboard op maat maken
« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2012, 00:50:42 »
de middenstand, tot daar aan toe.. de keuken daarentegen  ;)

Offline ((MARK))

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 92
Re: Veroboard op maat maken
« Reactie #9 Gepost op: 6 mei 2012, 16:16:05 »
Ik zaag ze ook met een ijzer zaagje en schuur daarna de zijkanten door een schuurpapiertje vlak op tafel te leggen, ziet er net wat netter uit ;)

Offline Seg@fredo

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 281
  • Over smaak valt niet te twisten
Re: Veroboard op maat maken
« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2012, 14:48:04 »
nee, boor + plastic  "kurk"

+1 voor de verotool  :D

Offline Gerbo

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 85
Re: Veroboard op maat maken
« Reactie #11 Gepost op: 16 oktober 2012, 20:18:12 »
Ijzerzaag of een figuurzaag met een ijzerzaagblad. En met een beetje netjes zagen kan je prima tussen de gaatjes door :) Eventueel de randen met een vijl bijwerken.

In tegenstelling tot de meesten hier, gebruik ik een stanleymes om tracecuts te maken. Mes links en rechts in de rand van het gaatje drukken, en dat dan ook aan 'de andere kant' van het gaatje. En als je een beetje voorzichtig doet, kan je met een mes zelfs tracecuts tussen twee gaatjes maken (nog compactere layouts  ;)), door je mes schuin te houden en een soort geultje uit te snijden.

Offline muzzy92

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 689
  • Wat een geweldig forum
Re: Veroboard op maat maken
« Reactie #12 Gepost op: 20 november 2012, 16:05:57 »
Ik breek mijn vero's nog omdat ik geen ijzerzaagje heb hier. Ik leg hem dan altijd in een dik stevig boek, en zorg dat er net genoeg uit steekt om af te breken. Dit werkt tot nu toe prima, af en toe krijg ik eens een gaatje net niet helemaal mee, maar je kan ook nog prima componenten in een half gatje solderen kwam ik achter.

Trace-cuts doe ik ook gewoon met een boortje. Een kurk aan de achterkant zou wel fijn zijn though, misschien dat ik dat eens ga proberen.

Offline Jasper.

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 105
Re: Veroboard op maat maken
« Reactie #13 Gepost op: 28 januari 2013, 17:05:07 »
Ik snijd met een stanley mesje een paar keer flink stevig door de rij gaatjes heen die ik wil breken (boven en onderkant) en dan breekt hij bij mij altijd heel gemakkelijk af. Werkt perfect.
De tracecuts maak ik door eerst een vierkantje te snijden om het gaatje heen en dan het mesje schuin in het gaatje zetten en een rondje draaien. Zo ''schil'' ik het koper eraf.

Offline UP-G

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 257
Re: Veroboard op maat maken
« Reactie #14 Gepost op: 6 februari 2013, 22:53:27 »
+1 voor het Stanley mes.

De trace cuts heb ik ook lang met het mes gedaan, maar gebruik ik tegenwoordig toch een metaalboortje voor. Dat laatste werkt net iets properder vind ik.