Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Luidspreker (of simulator) voor Ruby amp  (gelezen 2381 keer)

Offline SM

• Newbie
  • *
Luidspreker (of simulator) voor Ruby amp
« Gepost op: 19 december 2011, 11:24:04 »
Ik ga komend weekend een Ruby Ampje bouwen en ik ben daarvoor opzoek naar een hele simpel luidspreker die ik wel nog kan gebruiken met andere Amps. De goedkope klasse kabinetten die ik vond (bv. Harley en Benton) krijgen weinig positieve feedback (zouden klinken als natte krant), wat voor kabinet zou ik moeten zoeken?
Een andere mogelijkheid zou een speakersimulator zijn, aangezien ik die vervolgens op mijn mengpaneel (line/mic/instrument in of via een DI) in zou kunnen prikken. Ik ben echter compleet onbekend op dat gebied. Waar moet ik op letten bij die dingen en heeft iemand een betrouwbaar model voor me?

Offline SM

• Newbie
  • *
Re: Luidspreker (of simulator) voor Ruby amp
« Reactie #1 Gepost op: 20 december 2011, 14:10:33 »
Ik heb wel een speakersim gevonden (http://www.runoffgroove.com/condor.html) maar is deze ook in staat om de (hoge) output van een amp naar line niveau te brengen?

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #2 Gepost op: 20 december 2011, 14:31:28 »
De Ruby heeft geen hoge uitgangsspanning (max 9V top-top) vanwege het lage vermogen ervan. Daar kun je best die Condor sim achter zetten.
OP de speaker uitgang van een grotere versterker of buizen versterker kan de Condor zeker niet!

Misschien is het leuk zelf een houten cabinetje in elkaar te zetten? 't is ten slotte toch een DIY forum... ;)
En dan een eenvoudig 10'' speakertje erin zoals:
http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p4054_TT-Top10-10----30-W---8-Ohms.html
« Laatst bewerkt op: 20 december 2011, 14:33:49 door Flo »

Offline SM

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 20 december 2011, 18:09:24 »
Bedankt voor de hulp!
Ivm ruimte zou een speakersimulator voor op mijn kamer echt perfect zijn, zeker omdat ik 's-avonds dan gewoon mijn koptelefoon op mijn mengpaneel in kan pluggen. En het geeft meer mogelijkheden om snel tussen verschillende typen te wisselen. In ieder geval mooi dat ik die Condor gewoon kan gebruiken, als ik een zwaardere amp kijk ik wel naar andere speaker simulatoren (of echte cabinetten).

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #4 Gepost op: 20 december 2011, 18:24:04 »
Omdat de Ruby amp meer dan genoeg stroom kan leveren, zou je zelfs Q1 + Gain regeling en omliggende componenten (18k, 1M, 1k-B pot, 22uF, 10k trimpot) weg kunnen laten.

Mocht je een PC hebben met een ASIO geluidskaart, zou je een speaker Impulse Response VST plugin kunnen gebruiken en de koptelefoon uitgang van de geluidskaart. Heb je dat al eens geprobeerd?

Offline SM

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 20 december 2011, 21:30:31 »
Ik heb Logic en Komplete gehad, dus ik heb zat dingen uitgeprobeerd, maar ik wil eigenlijk gewoon een kleine simpele oplossing om mijn gitaar in te kunnen pluggen op mn mixer om een beetje te kunnen pielen, zonder dat het zo kil klinkt als wanneer ik dit met een DI doe. Vandaar dat ik de Ruby amp wou bouwen, maar zoals ik het nu begrijp zit er in de speaker simulator een amp-sectie?
In dat geval zou de Ruby voor mij overbodig worden.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #6 Gepost op: 20 december 2011, 22:20:04 »
Je hoeft de Ruby dan inderdaad niet te bouwen, de volledige Condor zou voldoende moeten zijn.
Of het geluid je gaat bevallen is natuurlijk helemaal subjectief.
Succes met bouwen en hou ons op de hoogte!

Offline SM

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 21 december 2011, 09:56:31 »
Zeer nice! Vrijdag even langs bij newtone dan!
Heb ik na de condor nog een DI nodig? Of kan het gewoon Gitaar-Condor-Instrument In?

Verslagje komt na de bouw!

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #8 Gepost op: 21 december 2011, 10:31:32 »
Het kan gewoon: Gitaar-Condor-InstrumentInVanMixer. :)

Topic gaat hier verder:
Bouwverslag Condor Cab Sim (in progress)
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,6254.msg45399.html#msg45399
« Laatst bewerkt op: 26 december 2011, 00:27:24 door Flo »