Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Cabinet bouwen 2x12 Celestion heritage greenback 20 watt  (gelezen 3183 keer)

Offline JorisBlom

• Newbie
  • *
Cabinet bouwen 2x12 Celestion heritage greenback 20 watt
« Gepost op: 7 mei 2011, 23:10:04 »
Ik heb 2 celestion heritage greenbacks g12M gekocht op marktplaats voor €175,-.
De speaker zijn gebruikt maar ze zien er nog nieuw uit.
Ik wil er een 2x12 closed back cabinet voor maken.
Ik heb geprobeerd om met het programma winISD en met eminence designer demo om de ideale grootte van het cabinet te berekenen.
Ik kom er alleen niet helemaal uit omdat ik niet alle gegevens weet.
Ik kan deze gegevens op een paar gegevens na ook niet vinden op de celestion site.
link:

http://professional.celestion.com/guitar/products/heritage/spec.asp?ID=6

Kan iemand me hiermee verder helpen.
Alvast bedankt.

Online Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Cabinet bouwen 2x12 Celestion heritage greenback 20 watt
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2011, 10:38:12 »
Wat heb je precies nodig?

Offline JorisBlom

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 9 mei 2011, 18:06:52 »
Ik heb besloten om eminence designer te gebruiken omdat me dit een eenvoudiger programma lijkt. In de bijlage zie je welke gegevens ik nog nodig heb.

Je hebt in eminence designer een expert mode en een normal mode.
Bij de expert mode moet je meer gegevens invoeren maar ik heb hem er toch maar even bij gezet
De eerste foto is de normal mode en de tweede foto is de expert mode
De gegevens die ik al weet heb ik al ingevuld.

Ik vroeg me ook nog af wat ik bij damping (derde foto) in moet vullen als ik de box van 18 mm berkenmultiplex maak.

Bij de vierde foto staan 2 gegevens die heten Qts en Ql waar ik ook niet precies weet wat ik daar in moet vullen.

Als het goed is heb je niet alle gegevens nodig omdat het programma als je voldoende gegevens hebt ingevoerd de overige gegevens kan berekenen

Dit staat op de site van celestion:
http://professional.celestion.com/guitar/products/heritage/spec.asp?ID=6
« Laatst bewerkt op: 9 mei 2011, 18:26:34 door JorisBlom »

Online Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2011, 20:15:21 »
De hoeveelheid demping is "none" want je stopt waarschijnlijk geen dempend materiaal in je gitaar speaker kast, het is slechts gevuld met lucht.

Zit er een Help bij dat programma waarin is uitgelegd wat "Qts" en "Ql" en de andere parameters betekenen?
« Laatst bewerkt op: 9 mei 2011, 21:47:32 door Flo »

Offline JorisBlom

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 9 mei 2011, 21:59:35 »
In de tablad driver in de normal mode:

Fs   The free air resonance frequency of a driver or passive radiator.

Cms   The mechanical compliance or “springiness” of a driver’s suspension.

Vas   The volume of air having the same compliance or “springiness” as the suspension of a driver or passive radiator.

Xmax   The maximum linear excursion of the driver or passive radiator. It should be measured in one direction from the resting position of the voice coil.

Sd   The diaphragm or piston area of a driver or passive radiator.

Qes   The Q of a driver at Fs considering only its electrical (non-mechanical) resistance.

Re   The DC resistance of a driver’s voice coil.

Le   The inductance that a driver “appears” to have because of the inductive reactance of its voice coil.

Z   The nominal electromagnetic impedance of a driver.

Pe   The maximum electrical power that a driver can handle before it is damaged, usually when the voice coil burns.

Gegevens bij tablad Box:

Qts   The total Q of a driver at Fs considering both electrical and mechanical resistance.

QL   The Q of a box resulting from all leakage losses. Sources of leakage loss include box wall vibration, poor box construction, poor driver gasket seal, a porous driver dust cap and a “lossy” driver surround.

Gegevens in de Expert mode:

Qms   The Q of a driver or passive radiator at Fs considering only its mechanical (non-electrical) resistance.

Mms   The mechanical mass of a driver diaphragm assembly including the air load.

Rms   The mechanical resistance of a driver or passive radiator suspension losses.

Xmech   The maximum mechanical excursion of the driver or passive radiator. With some drivers, Xmech is reached when the driver’s diaphragm has moved as far as the suspension will allow. In other drivers, Xmech is reached when the voice coil former hits the back plate of the magnet structure. Xmech should be measured in one direction from the resting position of the voice coil.

Dia   The diaphragm or piston diameter of a driver or passive radiator.

Vd   The diaphragm or piston displacement volume of a driver or passive radiator. For a driver, this is usually the volume displaced at Xmax. For a passive radiator, this is the volume displaced at Xmech.

BL   The motor strength of a driver.

Qts   The total Q of a driver at Fs considering both electrical and mechanical resistance.

no     Half-space reference efficiency

1-W SPL   The reference sensitivity of a driver with a 1 watt signal and measured at 1 meter as a sound pressure level (dBSPL).

2.8-V SPL   The reference sensitivity of a driver with a 2.83 volt signal and measured at 1 meter as a sound pressure level (dBSPL).

Zmax: maximum impendance of the peak at Fs

F1: frequency below Fs where the impendance equals Zx

F2: frequency above Fs where the impendance equals Zx

In de expert mode kan je de Qms, Qes en de Qts berekenen als je een aantal waardes weet(zie bijlage).
Daarnaast kan je ook LE berekenen als je een aantal waardes heb (zie 2e bijlage)

Ik weet daarnaast ook al meer waardes:

SLP 1 watt: 96 db
Daardoor weet ik 'SPL 2,8' volt en 'no' ook omdat het programma deze automatisch berekend.

Z is volgens mij 8 ohm

Alleen Re weet ik niet helemaal zeker omdat er 2 waardes op de celestion site staan 6,57 en 12,3

Fs:75

« Laatst bewerkt op: 10 mei 2011, 17:31:12 door JorisBlom »