Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Kawasaki ZX9R B1  (gelezen 1921 keer)

Offline laptopleon

• Newbie
  • *
Kawasaki ZX9R B1
« Gepost op: 27 september 2010, 21:45:38 »
Na bestellen van diverse onderdeeltjes kreeg ik een mailtje met de uitnodiging wat te posten op het forum over m'n projectje, dus bij deze.

Voor een hl ander soort project dan hier doorgaans het onderwerp is op Newtone-online, namelijk het pimpen van een 1994 Kawasaki ZX9R B1 supersport motorfiets  ;D   meer exact het netjes laten knipperen van LED knipperlichten, zocht ik een paar zware weerstanden, ook wel 'kachelweerstanden' genoemd op motor-forum.nl. De redelijk ouderwetse, bi-metalen knippermodule van deze motor werkt namelijk niet zonder de juiste belasting, zoals bij gebruik van 21 Watt gloeilampen. LED's gebruiken maar een fractie, vandaar het gebruik van de weerstanden om lampen te imiteren.

Overigens moest ik me inhouden om niet ook een gitaar-effect module te bestellen om te bouwen, ziet er erg interessant uit allemaal.

Ik heb nog wel een paar vragen over de 'budget' voetschakelaars die ik er bij besteld heb. (Ik wil er 5 op een rijtje in de behuizing type A, met 5 LED-houders zetten, en het geheel als bedieningspaneel gebruiken op het stuur van de ZX9R.)
  • Hoe worden die zes soldeerpunten geschakeld als ik de schakelaar indruk?
  • Zijn ze enigszins spatwaterdicht of totaal niet?
  • Waar zijn de ringen voor die er op zitten / moeten ze in of buiten het kastje gemonteerd?
  • Is er een truc om een aantal gaten voor de LEDs en schakelaars mooi strak te boren?

Bij voorbaat dank,
Leon

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Kawasaki ZX9R B1
« Reactie #1 Gepost op: 28 september 2010, 02:01:41 »
Welkom!
Leuk om eens een totaal ander onderwerp te zien. :)

Als je deze voetschakelaars bedoeld:
Voetschakelaar DPDT Budget
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=22_23&products_id=1313
Het zijn het 2 schakelaars, 1 links en 1 rechts waarbij de middelste (rechte) poot geschakeld wordt van de schuine poot erboven naar de schuine poot eronder.
Of ze spatwaterdicht zijn, ik denk het maar weet het niet zeker, nooit geprobeerd. :) Misschien kan Gert-Jan van de Newtone winkel dat beantwoorden?
De ringen zorgen ervoor dat de lak van de behuizing niet wordt beschadigd wat in het geval met een kale aluminium behuizing geen probleem is.
Om grote ronde gaten te boren kun je een unibit (trapsgewijs) of een "conische" boor gebruiken:

Offline laptopleon

• Newbie
  • *
Re: Kawasaki ZX9R B1
« Reactie #2 Gepost op: 28 september 2010, 15:03:48 »
Nu je het zegt, 12 mm gaten voor de schakelaars kan ik in m'n Bosch elektrische schroevendraaier kwijt, die gaat maar tot 10 mm.. Anderzijds hebben we op het bedrijf nog een kolomboor staan dus dat moet lukken. Of zijn er nog meer redenen te bedenken om een unibit boor te gebruiken?

Om te voorkomen dat de boor net niet op de verkeerde plaats 'pakt', dacht ik na het uitmeten eerst een klein putje te maken met een Dremel. Daarmee kan je goed mikken en precies werken en dan kan het boren bijna niet meer misgaan.