Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Messing Etsen 0,3 mm dik  (gelezen 2675 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline rikky

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 2
Messing Etsen 0,3 mm dik
« Gepost op: 15 september 2010, 13:35:04 »
Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en zal mij eerst even voorstellen.

Ik ben Rik Jacobs uit Overloon en 20 jaar oud.

Aangezien ik hier op de website een uitleg vond over zelf printplaatjes maken op een makkelijke manier, dacht ik dat jullie mij misschien wel verder konden helpen.

Ik ben zelf niet thuis in de muziek/elektronica wereld maar wel in de modelbouw wereld.
Daar kun je geetste plaatjes kopen voor veel geld met bijv. Schijfremmetjes.

Nu wilde ik het zelf eens gaan proberen te maken omdat dit een stuk goed koper is maar ook dat je veel meer mogelijk heden kan maken.

Nu is mijn vraag aan jullie of dat jullie toevallig weten of dat je met een  messing plaat van 0,3 mm dik het zelfde kan etsen als de printplaatjes in de uitleg op de site.

In ieder geval alvast bedankt.

Groetjes,
Rik.

Offline Meikel

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 495
    • Weblog
Re: Messing Etsen 0,3 mm dik
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2010, 23:15:24 »
Ik geloof niet dat het zo simpel is. De printplaten die hier geetst worden bevatten meestal een foto gevoelige laag waarna een bak met flinke chemicalien alle niet bedekte delen wegetst.

Voor zover ik weet heeft die messing plaat geen foto gevoelige laag en valt 't dus niet op deze manier te etsen. Wellicht is de techniek ook totaal anders achter de naam "etsen".

Offline remork

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4025
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
Re: Messing Etsen 0,3 mm dik
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2010, 23:52:03 »
hey rikky

heb je misschien een foto/linkje naar wat je wil zeggen?

Offline cerberus

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 88
Re: Messing Etsen 0,3 mm dik
« Reactie #3 Gepost op: 16 september 2010, 07:59:45 »
Denk wel dat het kan, zelfde principe als een behuizing etsen, negatief printen op fotopapier, op het messing strijken en dan mischien met een pipet etsmiddel aanbrengen en omdat het messing maar 0.3mm is geregeld afspoelen en opnieuw aanbrengen zodat je het in de gaten kunt houden.
Maar of het echt strak en netjes word betwijfel ik een beetje.

Offline rikky

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 2
Re: Messing Etsen 0,3 mm dik
« Reactie #4 Gepost op: 16 september 2010, 13:54:53 »
Ik geloof niet dat het zo simpel is. De printplaten die hier geetst worden bevatten meestal een foto gevoelige laag waarna een bak met flinke chemicalien alle niet bedekte delen wegetst.

Voor zover ik weet heeft die messing plaat geen foto gevoelige laag en valt 't dus niet op deze manier te etsen. Wellicht is de techniek ook totaal anders achter de naam "etsen".

Daar was ik inderdaad ook al achter, en messing heeft geen foto gevoelige laag inderdaad.

De techniek die ik meestal zie is anders maar jullie techniek is makkelijker  ;D

hey rikky

heb je misschien een foto/linkje naar wat je wil zeggen?

Nou ik heb zeker een linkje zie hier

Denk wel dat het kan, zelfde principe als een behuizing etsen, negatief printen op fotopapier, op het messing strijken en dan mischien met een pipet etsmiddel aanbrengen en omdat het messing maar 0.3mm is geregeld afspoelen en opnieuw aanbrengen zodat je het in de gaten kunt houden.
Maar of het echt strak en netjes word betwijfel ik een beetje.

Ja ik ben er ook bang voor dat het niet echt netjes zal worden dus ik denk dat ik het gewoon op de "premetive" ga doen.