Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: beunhazerij  (gelezen 2625 keer)

Offline andre

• Hero Member
beunhazerij
« Gepost op: 26 juli 2010, 00:50:31 »
Hoewel er een slot op het "GE buffer aanpassing" topic zit, wil ik er nog wel iets over kwijt.
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,4472.0.html

Het is een ieder toegestaan om zijn of haar fröbel/prutswerkjes via marktplaats of waar dan ook aan de man te brengen, maar wanneer je daarbij schaamteloos je onkunde op het gebied van wat je tracht te verkopen demonstreert op een forum zoals dit, dan is dat op zijn minst lachwekkend.

Hilarisch wordt het als "het produkt", behalve dan dat het mooi glimt, ook qua afwerking een afspiegeling is van het vakmanschap van de maker.
Waar er bij het ene produkt één potmeter scheef zit, had de boormachine bij het boren van de gaten voor de potmeters van een ander produkt helemaal een eigen wil.

Maar goed, kwaliteit verkoopt zichzelf hoor ik wel eens zeggen.

Minder leuk is het als zo iemand de kennis van anderen misbruikt voor het eigen gewin.
Ik pas ervoor om daar aan mee te werken.

André

(Edit Flo: Link toegevoegd naar het topic waarnaar gerefereerd wordt.)
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2010, 14:59:08 door Flo »

Offline vince

• Sr. Member
Re: beunhazerij
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2010, 07:14:45 »
helemaal met Andre eens.

Geen probleem als je aan je hobby wat centjes probeert te verdienen. Maar probeer er wel wat eigen inbreng aan toe te voegen.
Experimenteer wat met de effecten om een unieke sound te creëren i.p.v. alleen een uniek design zoals "scheve potmeters" of het effect een "distorotion" te noemen i.p.v. een distortion.

Verdiep je in de werking van een effect en niet alleen hoe je hem mooi laat glimmen. Clonen van pedaaltjes doet iedereen wel eens op dit forum, maar om ze dan commercieel aan te bieden, vind ik persoonlijk wat ver gaan.

Tuurlijk heb ik ook wel de nodige van mijn pedaaltjes verkocht, maar dan  omdat ik weer ideeën had voor iets nieuws (tis en blijft verslavend) en dan gingen ze ook nog voor onderdelenprijs weg.

Offline Dirk_hendrik

• Sr. Member
  • Hoedoettiedatnou?
    • Dirk Online
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2010, 08:37:27 »
Wat ik in het Ge topic al zei:
Brr.

Je zet een website op die de suggestie geeft van een allround pedalenbouwer. Als je naar de produkten gaat kijken wordt het al snel duidelijk dat het gaat om in elkaar gesoldeerde kits. Twijfelachtig maar soit.  En dan hier aanm komen zetten en even laten zien dat de kennis niet verder gaat dan volgens instructies de rode dropveter met de zwarte verbinden.... brrr.

En dan ga ik dus ook volledig mee in Andre's" Minder leuk is het als zo iemand de kennis van anderen misbruikt voor het eigen gewin..

Effektprobleem? Pedaal toch dooier dan verwacht? Bouwen uiteindelijk toch te moeilijk?
http://www.dirk-hendrik.com

Offline kootje

• Full Member
  • electronoob
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2010, 09:25:37 »
Goh, had de hele website nog niet eens gezien maar nu denk ik er wel anders over.

Pedalen aanbieden die je zelf niet eens kunt laten werken, waarvan de kwaliteit van afwerken slecht is,
en er vervolgens veel te veel geld voor vragen. Kan niet, moet je niet doen.

Offline kupervaser

• Hero Member
    • Order of the Emperor
« Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2010, 09:26:04 »
Ik vind dat er niets mis is met effecten te bouwen, te kopiëren, etc en te verkopen met een beetje winst, wat eigenlijk geen winst is maar een kleine vergoeding voor de ingestoken tijd. Kijk maar naar Creepy Fingers Effects van Brad. Hij doet niets bijzonders, hij kopieert oude pedalen en verkoopt ze voor een best hoog bedrag. Ze zijn wel super mooi afgewerkt en erg degelijk gebouwd. Dat vind ik prima gaan. Tonestack prutst, zelfs de buitenkant ziet er amateuristisch uit. Dat zou ik niet durven te verkopen, laat staan kopen.
Band: Order of the Emperor
www.facebook.com/orderoftheemperor

Offline Dirk_hendrik

• Sr. Member
  • Hoedoettiedatnou?
    • Dirk Online
« Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2010, 09:53:18 »
Ook een kopie maken is IMO niet veel mis mee. Het ding wat me stoort in  dit geval is dat het gaat om vrolijk in elkaar geknutselde kits van BYOC, newtone en dergelijke die vervolgens worden aangeboden als eigen produkt/eigen ontwikkeling. De enige toegevoegde waarde is op dat moment een fancy gespoten kastje.  Op dat moment ben je dus heel hard bezig om geld te verdienen over de rug van een ander. Wel de finaniele lusten maar niet de ontwerptechnische lasten.

Nu kun je aanbrengen dat het niet verboden is om kits te bouwen en te verkopen. Da's dus een ethische discussie. Op het moment dat je echter allemaal stoere opties aanbiedt die in het verleden door DIY-ers gratis ter beschikking zijn gesteld aan de DIY community of die van commercieele fabrikanten zijn afgekeken en vervolgens ook online gezet ter info en persoonlijk vermaak ben je echt over de rug van een ander je stoere schnabbels aan het verdienen.  De vraag wordt dan ook of we binnekort ook een tonestack Klon en een Tonestack Cornish G2 mogen verwachten. Het plaatje zou er wel compleet mee worden.
Effektprobleem? Pedaal toch dooier dan verwacht? Bouwen uiteindelijk toch te moeilijk?
http://www.dirk-hendrik.com

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2010, 10:34:54 »
effe eerlijk: iedereen hier heeft al gekloonde pedaaltjes verkocht aan vrienden en kennissen.
maar ik volg D_H, een volledig handeltje baseren op kits van newtone en BYOC (in plaats van op iets vreemds als, pakweg, vakkennis?) gaat mij ook een stap te ver.
zeker als de website duidelijk van hogere kwaliteit is dan je aangeboden product.  :P

het is vooral jammer dat niemand nog het geduld heeft om eerst iets onder de knie te krijgen alvorens het te zien opbrengen. nu, ik weet ook van welke merken ik nooit nog pedalen koop, dus misschien lost dat zichzelf wel op. en aan deze reactie te zien is dat al volop bezig.

ik hou alvast mijn hart vast voor de forumposts als de eerste bestelling van een ToneStack Phaser, Flanger of Analoge Delay binnenloopt.

Offline Harold

• Hero Member
  • Semi-amateurig!
    • DIY-Layout.com
« Reactie #7 Gepost op: 15 november 2010, 15:26:18 »
Uitverkoop: THC Cream Fuzz - Boutique NOS germanium fuzz, en meer!
DIY-Layout.com - Online stripboard layout editor!

Offline kootje

• Full Member
  • electronoob
« Reactie #8 Gepost op: 16 november 2010, 20:54:26 »
tja, het blijft gewoon sneu. newtone het werk laten doen en vervolgens een pakketje in elkaar solderen en die voor 110 euro meer verkopen. zelfs alle mods die in de handleiding staan aanbieden.
de vragen die er gesteld zijn door hem geven aan dat hij alleen een erg simpel custom pedaal van 2 componenten kan maken maar naar mijn bescheiden persoonlijke mening kan iedereen dat leren bij enige inzet.

Offline cerberus

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 17 november 2010, 12:34:14 »
Tjee,  .. de ''Copycat deluxe'' is wel grappig en heel toepasselijk voor deze meneer. :)
Zelfs de soundsamples zijn gejat.

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #10 Gepost op: 18 november 2010, 13:22:55 »
zucht. ook hier nergens een referentie naar de 'invloeden'..

Offline Harold

• Hero Member
  • Semi-amateurig!
    • DIY-Layout.com
« Reactie #11 Gepost op: 18 november 2010, 13:27:09 »
Citaat
Het is jammer maar vooral raar dat je dryout niet goed werkt icm met een
korg tuner...vreemd want hij staat 1 op 1 met het signaal van de ingang..
Wellicht geeft de korg dan via de ingang toch iets terug ...waarschijnlijk
oscilatie van uit je korgje....

Wat is dat, "tonesuck"? ;) (splitter, anyone?)

Het mooie is dat die mod maar €45,- kost maar gelukkig wel met 6,3cm jacks wordt uitgevoerd!
Uitverkoop: THC Cream Fuzz - Boutique NOS germanium fuzz, en meer!
DIY-Layout.com - Online stripboard layout editor!

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #12 Gepost op: 18 november 2010, 13:36:33 »
stevige jacks zijn nooit weg