Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Pole pieces afstellen van een humbucker  (gelezen 9481 keer)

Offline JorisS

• Full Member
  • Jimi Ray Gilmour
Pole pieces afstellen van een humbucker
« Gepost op: 15 december 2009, 12:39:25 »
Een tijdje geleden kwam een vriend van me klagen over z'n nieuwe pickups.

Hij had bij Steff Peire http://www.steffsen.be/ (in Hoogstraten Belgie) nieuwe pu's laten steken in z'n LP kopie.
Maar hij was nog niet helemaal tevreden, ze klonken nogal karakterloos. Dit kon ook niet anders want de pu's stonden meer dan 1cm onder de snaren. Ik vond het nogal straf dat iemand die zelf z'n pickups wind, dan ook niet even de moeite neemt om ze dan ook in balans te zetten...

Nu heb ik die humbuckers een beetje afgesteld en nu klinken ze fantastisch!

Bij deze wil ik even een standaard afstelling posten die je zeker moet proberen (voor je geld uitgeeft aan andere pu's)

Houd er wel rekening mee dat als je instelt volgens deze methode je de snaar op de laatste fret moet indrukken.
Zet eerst de buitenste polepieces (hoge en lage E) op 1/8" of 3mm van de onderkant van je snaren dmv de 2 schroeven die de hoogte van de pu bepalen. en draai de polepiece zodat de slots diagonaal tov de snaar staat.
Stel nu alle polepieces in door de bovenkant vd polepiece op 3mm van de onderkant vd snaar te plaatsen, zo volgen de polepieces dus de radius van je snaren.
Zorg er ook voor dat je  dit patroon krijgt in de gleuven van de schroeven: / \ / \ / \ zoals hieronder

de foto heb ik gevonden op dit forum: http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?p=1490000
Ook interessant om even door te lezen.

Ik vind dat je op deze manier direct meer power en karakter krijgt uit je pu's.

Dit is natuurlijk één methode en er zijn verschillende meningen, maar bij deze wil ik veel gitaristen er ook bewust van maken dat die schroeven er niet alleen voor de sier zitten, alhoewel dat oorspronkelijk wel zo was. Begin met deze instelling en vandaaruit kan je je eigen voorkeur zoeken. Zoals hierboven, de G snaar staat lager omdat de eigenaar vond dat deze te luid klonk.

Opgelet! Bij sommige (goedkopere) humbuckers (zoals op mexicaanse Fenders) kan je de polepieces niet verdraaien, er is geen schroefdraad voorzien onderaan de baseplate.

Veel schroefplezier,
Joris
DIY pedalen: The plus, ROG May Queen, Flatline, Box of Rock, Wooly Mammoth, JCM800 emulator, Purple Plexi, The Bender

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
Re: Pole pieces afstellen van een humbucker
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2009, 16:54:19 »
on a sidenote: de heer Steff Peire is bij mijn weten een sympathieke mens, en een vakman bovendien.
heb al verschillende van zijn instrumenten vastgehad (draait niet enkel zijn eigen pickups..) en die klinken stuk voor stuk geweldig. zoals je zelf al vaststelt: eens ze goed afgesteld staan klinken ook de pickups waar jij het over hebt fantastisch.
ik zou dus niet aarzelen om hem te vragen waarom hij schijnbaar de moeite van het afstellen niet genomen heeft?
(al zou ik het misschien beleefder proberen verwoorden  :D )
denk dat het voor hem ook belangrijk is om zijn klanten tevreden te houden, maar dan moeten die klanten wel laten weten dat ze niet tevreden waren - en niet eens over het product zelf, in principe.

en nee, ik werk niet voor Peire en het is geen familie van mij  :P

Offline JorisS

• Full Member
  • Jimi Ray Gilmour
« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2009, 08:10:10 »
Ik ga niet beweren dat Steff een prutser is, ik heb er zelf m'n Les Paul laten herfretten en weet ook wel wat hij kan. Ondertussen heb ik die dingen zelf geleerd en onderhoud ik mn instrumenten zelf. Maar ik maakte mij de bedenking. Ik ken mensen genoeg die ontzettend tevreden zijn over hem!
Als ik er nog eens kom zal ik het hem eens vragen.

Het ging er mij vooral over om dit trucje even te posten, met een voorbeeld dat dit niet echt veel wordt toegepast.

DIY pedalen: The plus, ROG May Queen, Flatline, Box of Rock, Wooly Mammoth, JCM800 emulator, Purple Plexi, The Bender

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2009, 11:05:04 »
oh, maar ik ben hier ook niet om zijn verdediging te voeren.
maar als ik zijn werk niet zou kennen en ik lees je eerste post, dan is de kans al veel kleiner dat ik ooit bij hem langsga met mijn gitaar. en dat leek me, gezien de kwaliteit die hij normaal aflevert, niet helemaal eerlijk.

al neem ik gerust aan dat dat niet jouw bedoeling was, en niet de essentie van je topic..
(vandaar de 'on a sidenote'.) was ook zeker niet de bedoeling dit topic van de sporen te doen lopen.

dus hop, afstellen die pick-ups, want dit is idd goeie info die te weinig gebruikt wordt!

Offline Sjim

• Full Member
    • Ladyland
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2009, 15:03:34 »
JorisS,

Bedankt voor de tip. Heb zojuist de PU's van mijn Yamaha RGX421d afgesteld. Dat geeft een behoorlijk verschil in geluid. Heel direct en meer power.

;D
--------------------------------------------------
Money it's a gas
Grab that cash with both hands and make a stash

Offline snarenbeul

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 15 juli 2013, 13:13:18 »
geld dit hetzelfde voor P-90 elementen? :o?

Offline snarenbeul

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 15 juli 2013, 13:32:29 »
Hi,

Ik heb ook nog een PRS met humbuckers, de vorige eigenaar heeft de polepieceschroeven afgevijld?? :-\ :'(? tot op de baseplate, mijn vraag is of elke polepieceschroef geschikt is als vervanger?
Ik wil ze natuurlijk graag vervangen.
wie weet raad?

Offline JorisS

• Full Member
  • Jimi Ray Gilmour
« Reactie #7 Gepost op: 1 augustus 2013, 22:59:59 »
Voor P90's kan je zeker een klankverschil realiseren door de polepieces te verzetten.
Als je ze allemaal evenver van de snaren zet zoals hierboven beschreven krijg je meer mid naar mijn gevoel.
Het is uiteindelijk een kwestie van experimenteren en naar eigen smaak brengen.
Bij men Gretsch met Dynasonic pickups ben ik ook begonnen met de snaren de radius te laten volgen maar vond de bassnaren te luid klinken dus die weer naar beneden gedraaid tot ik een goede balans vond.

die humbucker polepieces heb je in verschillende maten, vooral schroefdraad dan. bij StewMac hebben ze er 2 verschillende, kosten een halve dollar per stuk. http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Pickup_parts/Humbucker_pickup_parts/Polepiece_Screw.html
Als ik persoonlijk iets nodig heb van StewMac bestel ik dat via http://guitarsupplies.nl/
Gewoon ff mailtje sturen met de vraag of hij die kan meebestellen met een grotere bestelling, scheelt je weer wat verzendingskosten...

Offline Lithium Grim

• Full Member
  • Build it... Play it!
« Reactie #8 Gepost op: 21 september 2013, 10:06:09 »
Side note, maar uit ervaring sprekend wel belangrijk.

Citaat
Zet eerst de buitenste polepieces (hoge en lage E) op 1/8" of 3mm van de onderkant van je snaren dmv de 2 schroeven die de hoogte van de pu bepalen. en draai de polepiece zodat de slots diagonaal tov de snaar staat.
Stel nu alle polepieces in door de bovenkant vd polepiece op 3mm van de onderkant vd snaar te plaatsen, zo volgen de polepieces dus de radius van je snaren.
Zorg er ook voor dat je  dit patroon krijgt in de gleuven van de schroeven: / \ / \ / \ zoals hieronder

De afstand van de snaar tot de humbucker is geen exact sience. Ga op je gehoor af.
Begin voor je aan de polescrews gaat draaien eerst eens met het hele element omhoog of omlaag te bewegen. Hoe dichter het element bij de snaren is, hoe meer "power" hij geeft. Echter dit gaat wel ten koste van de transparantie en "air" van een element. Te dicht bij de snaren en je verliest zeker transparantie. In geval van voornamelijk singlecoils kan je ook sustain verliezen doordat het magnetisch veld van de polepieces de trilling van je snaar extra gaan beïnvloeden.

Nu dat je je persoonlijke "sweet spot" qua balans gain/tone hebt bepaald is het tijd om fijnafstellingen te doen. De aanbevolen manier om het conform je snaarradius te doen is een zeer goed startpunt, maar ook niet heilig. Kijk ook maar eens naar de staggered single coils, die zijn niet allemaal conform een 9,5" radius patroon. Als je het boek Dan Erlewine - How to make your electric guitar play great koopt zitten daar meteen een aantal plastic radius vormen die je kan gebruiken om de radius van je snaren te bepalen en ook om de schroeven op de juiste radius hoogte te zetten. Voor je de schroeven omhoog zet moet je eerst de elementen iets laten zakken omdat je anders je "sweetspot" kwijt raakt.

Maar nu de clou. Soms is na het instellen van de schroeven conform de radius nog steeds niet je gewenste toon er. Luister dan per snaar en kijk of je er eentje te veel vindt domineren of juist omgekeerd. Pas de hoogte dan aan van deze polescrew tot je de juiste balans hebt gevonden.

Citaat
Dit is zuiver cosmetisch... Mooi om te zien, maar tonaal geen enkele invloed.

Samengevat:
  • Bepaal de gain/tone "sweetspot" van je element door juiste hoogte te kiezen dmv humbucker ring schroeven.
  • Laat ze iets zakken (ca. 2mm) en schroef de polescrews conform de radius van je snaren.
  • check je geluid en pas evt hoogte van de polescrews aan voor betere balans.
  • Als je tone in balans is, maar teveel power -> hele element verlagen.

Offline Burny Lawsuit

• Hero Member
  • Rap is just short for Crap!
« Reactie #9 Gepost op: 23 september 2013, 11:47:17 »
Tot nu toe bevat het relaas van LithiumGrim hieronder de beste informatie., mijns inziens.
Ik doe het ook altijd op deze manier.

Vergeet over het algemeen, maar zeker voor het afstellen van pickups, exacte metingen met een liniaaltje. Een pickup met een sterkere magneet haalt metingen en daaraan gekoppelde instellingen alweer onderuit. Geen gitaar is exact gelijk aan een andere.
En er zitten bij deze metingen teveel aannames in. Daarom stel je een gitaar het best per exemplaar af en niet zoals veel fabrikanten doen per serie met meetgegevens of "factory specs". Onzin.