Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Gitaareffecten voor Dummies !  (gelezen 2295 keer)

Offline Ruud_G

• Newbie
  • *
Gitaareffecten voor Dummies !
« Gepost op: 13 september 2009, 10:44:35 »
Hey ben al tijdje op forum , ik denk niet dat de mensen mij kennen hier maar :

Ik ben echt geintreseerd in het maken van gitaareffecten! Maar ik wil niet alleen maar een bouwpakket kunnen maken aan de hand van instructies zoals de bouwpakketten die hier aanwezig zijn.

Ik wil graag meer weten over wat er eigenlijk gebeurd met het signaal die het effect ingaat, ik wil weten hoe de weerstanden werken, hoe condensators werken, dioden, enzovoorts. En wat hun bijdrage is aan het veranderen van het geluid.

Ik zou graag ik die schema's met alle ingewikkeld symbolen willen kunnen lezen en kunnen omzetten of vertalen naar een pcb schema layout.

Kan iemand me helpen met handige sites of dergelijke ?  ???
« Laatst bewerkt op: 13 september 2009, 10:49:36 door Ruud_G »

Offline Meikel

• Sr. Member
    • Weblog
Re: Gitaareffecten voor Dummies !
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2009, 11:05:30 »
Ik begrijp dat je totaal geen elektronische kennis hebt. Nu is dat zo dat het niet iets is wat je zo 1,2,3 op een weekend leert. Ik studeer er al 5 jaar (full time) aan en ga dit jaar afstuderen op 't hbo. En in de elektronica ben je niet echt snel uitgeleerd. Het is iets wat er (relatief) nog niet zo lang is, dus er blijven nog heel veel nieuwe dingen komen. Hoewel een leraar laatst nog zei dat er sinds de 2e wereld oorlog niets nieuws meer is uitgevonden. Veel principes waren toen al bedacht, maar de componenten ed waren er toen nog niet om het te realiseren.

Ik heb deze link ooit voorbij zien komen:
http://www.hobby-electronics.info/nl/course/

Als je die hebt doorgelezen kun je beginnen met bijvoorbeeld SPice (computer pakket om schakelingen mee te simuleren). Dan kun je schakelingen opbouwen en bekijken wat ze doen.

Offline Ruud_G

• Newbie
  • *
Gitaareffecten voor Dummies !
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2009, 11:42:16 »
Halo daar beste forumleden,

Ik ben een beginnende effectenbouwer en heb mijn eerste effect af , namelijk de range, ik vond het gemakkelijk in elkaar te zetten door middel van de instructies maar ik vind het vervelend dat ik helemaal niet weet wat ik aan het doen ben !

Hoe werken de weerstanden, condensators dioden , wat is hun bijdrage aan het geluid ? wat gebeurt er nu eigelijk met het IN-signaal van mijn gitaar ?

Zijn er interessante sites waar ik informatie voor dummies kan vinden ??

groet

Offline meneervalk

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2009, 11:51:59 »
http://www.generalguitargadgets.com/richardo/distortion/

Een hele goede uitleg over hoe je verschillende manieren van overdrive/distortion kan krijgen, met daarbij ook uitleg over high- en low-pass filters (met condensatoren dus), en een heel stuk over de voeding. Interessant leesvoer!

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2009, 11:58:38 »
Zoek ook eens op het forum en op het internet:
Re: Op zoek naar basiskennis
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2552.msg16326.html#msg16326
« Laatst bewerkt op: 13 september 2009, 12:07:53 door Flo »

Offline Ruud_G

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2009, 11:59:22 »
Hey dank je wel voor de post !

ja ik begrijp heel goed dat er veel tidj over heen gaat vooraleer je doorhebt hoe het allemaal werkt ;
maar ik ben iemand die niet graag wil papegaaien, ik wil een BEETJE de basisprincipes kunnen
begrijpen .

Offline Ruud_G

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2009, 12:05:02 »
Hey merci voor de links, daar heb ik al veel aan !
 groet

Offline Jasper.

• Full Member
« Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2010, 16:57:49 »
http://www.generalguitargadgets.com/richardo/distortion/

Een hele goede uitleg over hoe je verschillende manieren van overdrive/distortion kan krijgen, met daarbij ook uitleg over high- en low-pass filters (met condensatoren dus), en een heel stuk over de voeding. Interessant leesvoer!

Dankje Dankje! Dit is erg interessant vind ik. Misschien moet ik eens een breadboard kopen om zo wat te eperimenteren! Lijkt me leuk.