Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Eagle, van schema naar PCB  (gelezen 3288 keer)

Offline itsmekeuh

• Jr. Member
  • **
Eagle, van schema naar PCB
« Gepost op: 8 mei 2009, 20:17:46 »
Hoi, ik ben een beetje aan het spelen met Eagle.
Nu zit ik te knoeien om een schema te maken en van dat schema een PCB te maken.
Maar t wil niet erg goed lukken, zo krijg ik op mijn board layout, de aansluitingen voor 9V en aarding niet te zien.
Ik vermoed dat ik al iets verkeerd doe bij het schema.
Als oefening heb ik een schema van de minimale blender genomen en kwam ik tot dit resultaat:

en dan board view:

De banen liggen wsch nog niet goed, maar das ff niet belangrijk...
ik zie nergens een pad voor de 9V+ en GND, en ipv de pot had ik graag pads gehad, is dit iets wat ik manueel moet doen?

Heeft er iemand een link naar (een) goeie tutorial(s) voor Eagle ?

Offline Speeddemon

• Full Member
  • Solder of Fortune
Re: Eagle, van schema naar PCB
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2010, 13:22:49 »
http://gaussmarkov.net/wordpress/tools/software/eagle-cad/

Daar staat een tutorial én hij heeft een goeie library aangemaakt, zodat je wel aan je pads komt voor potmeters, 9V etc.
Screwin' up trannies, smokin' some pots & bustin' caps; Trial & Error DIY-ing is like Pimping!

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2010, 19:20:09 »
voor ground en 9v zitten bij de 'supply' onderdelen resp. "gnd(t)" en pos.volt(t) of iets dergelijks.
die krijgen een pad. alle andere nets die je met dezelfde naam (gnd/supply) labelt, worden daar automatisch mee verbonden.

Offline jazzmaster

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: 7 september 2011, 22:05:30 »
Zelfs voor een electro newbie als ik is de uitleg op de site in de tweede post hier te begrijpen.
Wat ik echter niet begrijp is dat bij mij de board er anders uitziet dan op deze site en ook zoals ik ze in verschillende andere topics zie van mensen die iets met eagle hebben gebouwd. (zwart met (dikke) blauwe lijnen)
Kleuren lijndikten etc zijn alle anders.
Ik begrijp dat het waarschijnlijk instellingen zijn maar ik krijg ze echt niet goed.
Kan iemand helpen?

Verder als ik een print wil maken (export-->image) krijg ik een plaatje van het bordje met componenten. Hoe krijg ik een plaatje van alleen het bordje dat ik kan gebruiken om een plaatje te etsen?

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #4 Gepost op: 7 september 2011, 23:34:20 »
... (zwart met (dikke) blauwe lijnen)
Kleuren lijndikten etc zijn alle anders.
Zwarte achtergrond:
"... change the background to black by entering the command “set palette black;” and then the command “window;” (or press function key F2 to refresh to the screen and see the change."
Blauwe "routes" (koperbanen) in PCB:
Druk op de "Route" commando-knop, de "route" commando toolbar komt tevoorschijn bovenin, en kies daarna de laag "16 bottom" voordat je de sporen aanmaakt, de koperbanen in de laag "1 Top" zijn rood.
Breedte van koperbanen veranderen:
In deze "Route" commmand toolbar kun je ook de "Width" kiezen. Verder kun je ook de breedte van bestaande koperbanen veranderen met de command-knop "Change"->"Width" waarna je een breedte kunt selecteren. Als je nu op een koperbaan klikt, veranderd de breedte ervan.

Verder als ik een print wil maken (export-->image) krijg ik een plaatje van het bordje met componenten. Hoe krijg ik een plaatje van alleen het bordje dat ik kan gebruiken om een plaatje te etsen?
http://gaussmarkov.net/wordpress/tools/software/eagle/creating-a-pcb-image-using-export/
« Laatst bewerkt op: 7 september 2011, 23:41:19 door Flo »

Offline jazzmaster

• Full Member
« Reactie #5 Gepost op: 8 september 2011, 07:54:33 »
Thanx!

Ik was gisteren al wat verder aan het spelen, maar de banen die ik trek op mijn bord komen telkens op de top layer. Vandaar dat ik sommige banen alleen in het rood zag. Ook al selecteer ik eerst de bottom layer dan veranderde dit automatisch naar top layer als ik op een component klikte.
Ik ben er nu ookk achter dat je deze banen naderhand nog kan switchen naar een andere layer.

Ik ga eens lekker spelen met dit programma.

Offline Ricotjuh

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2017, 16:10:01 »
http://gaussmarkov.net/wordpress/tools/software/eagle-cad/

Daar staat een tutorial én hij heeft een goeie library aangemaakt, zodat je wel aan je pads komt voor potmeters, 9V etc.

Iemand een idee hoe ik aan bovenstaande libary kan komen? Of heeft iemand die voor mij. Link is namelijk dood.
Alvast bedankt.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #7 Gepost op: 2 november 2017, 16:40:13 »

Offline Ricotjuh

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 4 november 2017, 18:10:55 »