Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Colorsound Overdriver (nu werkend, incl. vero)  (gelezen 52432 keer)

Offline Fuhgawz

• Hero Member
  • KnepperAudio
Colorsound Overdriver (nu werkend, incl. vero)
« Gepost op: 26 januari 2009, 22:45:52 »
Ik heb interesse in het bouwen van een Colorsound Overdriver op basis van diens reputatie. Originelen, Reissues en Clones zijn mij veel te duur. Nu ben ik op internet drie schema's tegengekomen die allen verschillen, namelijk:
1) http://s197.photobucket.com/albums/aa131/veroboard/Commercial/Coloursound/Overdriver/?action=view&current=CSOVR.jpg
2) http://i197.photobucket.com/albums/aa131/veroboard/Commercial/Coloursound/Overdriver/Colorsound_Overdriver_2008.jpg
3) http://fuzzcentral.ssguitar.com/schematics/overdriverschem.gif

Nummers 1 en 2 hebben een condensator over de baspotmeter, terwijl nummer 3 die niet heeft. Nummers 1 en 3 hebben vervolgens weer een 25 uF condensator van 9v+ naar aarde, terwijl nummer 2 dit niet heeft.

Heeft iemand een aanbeveling welke van de drie versies ik het beste kan maken? Of mogelijk een combinatie van allen, bijvoorbeeld nummer 3 met de toevoeging van de baspotmetercondensator of nummer 2 met toevoeging van de 25 uF condensator van 9v+ naar aarde?

Heeft iemand hier mogelijk wel eens zo'n ding gebouwd en wat advies? Mijn dank is groot!! :)
« Laatst bewerkt op: 8 februari 2009, 13:47:04 door Fuhgawz »

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Colorsound Overdriver
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2009, 23:14:54 »
Het circuit is in alle drie ongeveer hetzelfde met alleen wat andere waardes hier en daar.

Citaat
Nummers 1 en 2 hebben een condensator over de baspotmeter,
Het is een soort Bandaxall EQ. Ik zou die condensator over de bas potmeter toevoegen. Probeer hem eens met en zonder, en luister wat je het best bevalt.

Citaat
Nummers 1 en 3 hebben vervolgens weer een 25 uF condensator van 9v+ naar aarde, terwijl nummer 2 dit niet heeft.
Dit is gedaan om de voedingsspanning wat te stabiliseren/bufferen en heeft geen invloed op de klank van de overdrive. Dat kunt je dus altijd gewoon toevoegen als je wilt.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2009, 23:22:25 door Flo »

Offline andre

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2009, 23:35:33 »
In het 2e schema zijn in de toonregeling de condensatoren aan de treble kant 10 x zo groot als aan de bass kant.
Lijkt me niet helemaal goed en geeft te denken over de rest van de aangepaste waardes.
Mij lijkt het "authentieke" schema 1 de juiste keuze, waarbij je alleen een paar waardes zoals de 200pF, 6,4 en 25uf moet aanpassen naar de huidige gangbare waardes.

Offline Fuhgawz

• Hero Member
  • KnepperAudio
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2009, 10:41:27 »
Oke bedankt mensen! Het authentieke schema wordt het! Deze heeft ook beide condensatoren die de anderen misten. Met andere waarden:
- 200pF wordt 220pF
- 6,4uF wordt 6,8uF
- 25uF wordt 22uF
Dan ga ik eens proberen hier zelf een vero layout van te maken, want tot nu toe heb ik enkel layouts van anderen overgenomen. Spannend!! :D

Overige tips wat betreft dit circuit zijn verder altijd nog welkom.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2009, 10:44:03 door Fuhgawz »

Offline andre

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2009, 11:13:29 »
Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat.
Ik zou wel de 100k volumepot toevoegen.

Offline Harold

• Hero Member
  • Semi-amateurig!
    • DIY-Layout.com
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2009, 14:57:15 »
Dan ga ik eens proberen hier zelf een vero layout van te maken, want tot nu toe heb ik enkel layouts van anderen overgenomen. Spannend!! :D

Ik heb hier niets aan toe te voegen, maar succes met de layout! Ik vind het altijd wel leuk om te puzzelen met bestaande layouts, maar een layout van een schema maken heb ik ook nog nooit gedaan...

Zodra je iets hebt moet je het hier maar posten!

-H-

PS: Je kunt het .diy bestand ook op het forum posten...
Uitverkoop: THC Cream Fuzz - Boutique NOS germanium fuzz, en meer!
DIY-Layout.com - Online stripboard layout editor!

Offline andre

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2009, 15:06:38 »
Ik zou nog wel een 1M "antiplop" weerstand tussen de ingang en gnd zetten.

Offline Fuhgawz

• Hero Member
  • KnepperAudio
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2009, 16:50:17 »
Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat.
Ik zou wel de 100k volumepot toevoegen.
Thanks! Dat was ik inderdaad wel van plan. Ik ga ook een reverse log potmeter voor de gain gebruiken, omdat ik in verschillende recensies heb gelezen dat het effect met de lineaire potmeter de eerste 80% clean blijft.

Zodra je iets hebt moet je het hier maar posten!
Dat zal ik zeker doen! Het kan even duren omdat die software (en mijn computer) vrij traag is en ik het nog nooit eerder gedaan heb, maar zogauw ik iets heb gemaakt post ik het sowieso. Al is het maar met de hoop dat anderen het even willen controleren. ;)

Offline Fuhgawz

• Hero Member
  • KnepperAudio
« Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2009, 17:40:34 »
ZO! Mijn eerste schema omgebouwd tot verolayout! Het is vast onlogisch ingedeeld op 20+ verschillende manieren, maar ik heb hem gisteren gemaakt en vandaag met verse blik nagekeken en volgens mij klopt hij technisch gezien wel. Tenminste, aan de hand van het gevonden schema. Of het na bouwen werkt is een tweede.

Problemen waren dat ik C13 in eerste instantie was vergeten. Die staat ook zo linksboven in de hoek. Die moest er nog snel tussen en daarom staat R10 zo aan het randje. Die moest namelijk plaats maken. Ook ging ik er in eerste instantie van uit dat ik 20 'gaatjes' in mijn vero had, maar na ze geteld te hebben bleken het er 19 en een half te zijn. Vandaar dat de linkse kolom helemaal leeg is.
Wel heb ik nog een aantal dingen geleerd van deze 'ervaring'. Namelijk hoe schema's over het algemeen ingedeeld kunnen zijn.

Nou, check de bijlage voor het resultaat. Allereerst het originele schema met in het rood de aangepaste waarden en in het blauw de nummering die overeenkomt met mijn vero layout. Vervolgens mijn daadwerkelijke vero.
Ik zou het echt top vinden als iemand hier nog even die dingen door zou willen kijken om te zien of ik geen fouten heb gemaakt alvorens ik het daadwerkelijk in elkaar probeer te zetten. Daarbij weet ik ook niet zeker of ik die bas en treble knoppen de goede kant uit heb aangesloten. Weet iemand hier dat?

Toch wel spannend, zo'n eerste keer. ;)
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2009, 17:45:08 door Fuhgawz »

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
Re: Colorsound Overdriver (nu incl. vero)
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2009, 19:02:51 »
heb hem nog niet kunnen nakijken, maar al effe snel over die knoppen:
ik dubbelcheck altijd bij het inbouwen de draairichting met testkabeltjes, om zeker te zijn. uiteindelijk is dat snel verwisseld. werkt natuurlijk niet met printpots..

Offline Fuhgawz

• Hero Member
  • KnepperAudio
« Reactie #10 Gepost op: 8 februari 2009, 13:46:45 »
HET WERKT!!  ;D  Ik heb de layout op veroboard nagebouwd, de knoppen en inputs aangesloten, 2n3904s erin gezet om te testen en hij werkt gewoon meteen! Ik ben echt suuuperblij op dit moment!  :)
Er zijn wel nog een aantal aanpassingen die in de layout doorgevoerd moeten worden. De basknop moet namelijk andersom aangesloten worden en sommige onderdelen zijn iets verschoven. Uiteraard zal ik binnenkort een geupdate versie uploaden.
Ik ga ook even een doosje boren en verven. Daarna ga ik alles inbouwen en met verschillende typen transistors experimenteren. Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte. ;)

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Colorsound Overdriver (nu werkend, incl. vero)
« Reactie #11 Gepost op: 8 februari 2009, 13:53:06 »
Gefeliciteerd man!  8)
Enne ... hoe klinkt het?

Offline Auke Haarsma

• Moderator
  • Hero Member
  • - TooMuchGear? -
    • Mijn DIY multi-fx project op GN
« Reactie #12 Gepost op: 8 februari 2009, 14:00:06 »
(...)2n3904s erin gezet om te testen en hij werkt gewoon meteen!
Feli! Dat het in één keer werkt overkomt mij niet vaak, ik vergeet altijd wel wat (van stomme dingen als het opendraaien van het volume op mn versterker tot grote fouten als het vergeten van onderdelen ;) )...

Zelf een layout maken, bouwen en werkend krijgen geeft mij toch altijd net ietsje meer voldoening dan een bestaande layout gebruiken.

Rock on!
Keep on rockin' in the free world.

Offline Fuhgawz

• Hero Member
  • KnepperAudio
« Reactie #13 Gepost op: 8 februari 2009, 14:40:19 »
Gefeliciteerd man!  8)
Enne ... hoe klinkt het?

Thanks! Met de gain open klinkt het fokking rauw! Als je de gain lager zet wordt het een effectieve clean boost. Aangezien ik nog geen bypassknop heb aangesloten heb ik het cleane signaal nog niet kunnen vergelijken met het boostsignaal. Meer info volgt over een weekje, als de behuizing geboord en beschilderd is en ik hem in heb kunnen bouwen.

Zelf een layout maken, bouwen en werkend krijgen geeft mij toch altijd net ietsje meer voldoening dan een bestaande layout gebruiken.

Rock on!

Fuck yeah!! Ik heb alles tijdens elke stap echt tig keer gecontroleerd en zat echt te duimen voor mijn versterkertje, maar toen er daadwerklijk geluid uit kwam was ik toch wel erg blij. :D Ik ga definately vaker proberen om schema's zelf om te zetten in layouts.

Rock on indeed!!  8)

Offline Fuhgawz

• Hero Member
  • KnepperAudio
Re: Colorsound Overdriver (nu werkend, incl. vero)
« Reactie #14 Gepost op: 19 februari 2009, 10:44:55 »
Zo, ik heb hem eens in een doosje gebouwd en wat transistors getest! De BC109C's die ik er eerst in had vond ik wat aan de scherpe kant, dus toen 2N5089's erin gezet, die waren wat doffer maar gaven ook minder definitie. Vervolgens 2N2222A, die gaven wel goede definitie maar klonken ook beduidend warmer. Ook overstuurden deze minder snel en op een prettigere manier dan de BC109's. Wat meer crunchy en minder als een sputterende fuzz. Daarna 2N3904, die waren wat helderder dan de 2N2222A. Niet slecht. Vervolgens 2N3440 geloof ik, hetgeen lowgain transistors zijn die vaak in silicium fuzz faces worden gebruikt, maar deze klonken niet echt goed in dit circuit. Rare modulerende tussengeluiden enzo. Dus ben ik uiteindelijk voor de 2N2222A's gegaan. Die hebben weliswaar wat minder volume dan de BC109C's, maar evengoed meer dan genoeg om een versterker flink te boosten.

Dus, gisteravond meegenomen naar de repetitie en over een overstuurde oude Orange gespeeld. De treble knop geeft echt behoorlijk veel treble! Je zou hem goed kunnen gebruiken als treble booster. De bass knop geeft echter niet een bak met bas, zoals bijvoorbeeld de Bad Monkey dat doet, maar meer een soort van push in het midlaag. De gain knop blijft clean tot halverwege, waarna hij gaat oversturen en uiteindelijk fuzzen en de volume knop doet gewoon wat hij moet doen.

Met de bas op 1 uur, treble op 3 uur, gain op 12 uur en het volume vol open kon ik uit mijn midheavy Orange een brute metalsound halen met strakke palmmutes. Vette shit! Voor leads kun je de bas knop wat lager en de treble hoger zetten. Volgens mij kan ik hem ook gebruiken om mijn Orange wat cleaner te maken door de gain en volume omlaag te krikken. Dmv de treble knop kan ik dan een lekker heldere clean sound instellen, maar dat moet ik nog proberen.

Binnenkort ga ik knoppen bestellen en onderdelen voor een Tonepad Ross Phaser, mijn volgende project. Daarna zal ik wat plaatjes schieten.