Zo, ik heb hem eens in een doosje gebouwd en wat transistors getest! De BC109C's die ik er eerst in had vond ik wat aan de scherpe kant, dus toen 2N5089's erin gezet, die waren wat doffer maar gaven ook minder definitie. Vervolgens 2N2222A, die gaven wel goede definitie maar klonken ook beduidend warmer. Ook overstuurden deze minder snel en op een prettigere manier dan de BC109's. Wat meer crunchy en minder als een sputterende fuzz. Daarna 2N3904, die waren wat helderder dan de 2N2222A. Niet slecht. Vervolgens 2N3440 geloof ik, hetgeen lowgain transistors zijn die vaak in silicium fuzz faces worden gebruikt, maar deze klonken niet echt goed in dit circuit. Rare modulerende tussengeluiden enzo. Dus ben ik uiteindelijk voor de 2N2222A's gegaan. Die hebben weliswaar wat minder volume dan de BC109C's, maar evengoed meer dan genoeg om een versterker flink te boosten.
Dus, gisteravond meegenomen naar de repetitie en over een overstuurde oude Orange gespeeld. De treble knop geeft echt behoorlijk veel treble! Je zou hem goed kunnen gebruiken als treble booster. De bass knop geeft echter niet een bak met bas, zoals bijvoorbeeld de Bad Monkey dat doet, maar meer een soort van push in het midlaag. De gain knop blijft clean tot halverwege, waarna hij gaat oversturen en uiteindelijk fuzzen en de volume knop doet gewoon wat hij moet doen.
Met de bas op 1 uur, treble op 3 uur, gain op 12 uur en het volume vol open kon ik uit mijn midheavy Orange een brute metalsound halen met strakke palmmutes. Vette shit! Voor leads kun je de bas knop wat lager en de treble hoger zetten. Volgens mij kan ik hem ook gebruiken om mijn Orange wat cleaner te maken door de gain en volume omlaag te krikken. Dmv de treble knop kan ik dan een lekker heldere clean sound instellen, maar dat moet ik nog proberen.
Binnenkort ga ik knoppen bestellen en onderdelen voor een Tonepad Ross Phaser, mijn volgende project. Daarna zal ik wat plaatjes schieten.