Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Hoe moet ik solderen?  (gelezen 21887 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Flo

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8363
  • teveel info...
Hoe moet ik solderen?
« Gepost op: 29 december 2008, 16:22:17 »
Check voor soldeertips:

---------------

http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,1702.0.html

http://www.curiousinventor.com/guides/How_To_Solder
http://www.youtube.com/watch?v=I_NU2ruzyc4

Je kunt de koperbanen een beetje opschuren.
Verder altijd zorgen dat de punt van je soldeerbout schoon is en op de goede temperatuur solderen, dus ook lang genoeg verhitten.

Soldeerbout schoonhouden gaat goed met een nat/vochtig sponsje.

Beste is je soldeerpunt te vertinnen. dan schoon te maken met een sponsje dat er een mooi laagje tin achter blijft. dan de punt tegen de component en het soldeerbaantje aanhouden. na 2 sec is je component meestal wel goed opgewarmd en kan je de soldeertin toevoegen. niet tegen je soldeerpunt aan doen. maar tegen de component aandrukken. zo vloeit het mooi uit.

--------

http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,57.0.html

De NASA heeft op haar site een aantal instructievideo's staan waarin kort wordt uitgelegd hoe je goed kunt solderen.

http://radiojove.gsfc.nasa.gov/telescope/soldering.htm

Les 1) Benodigde spullen
http://radiojove.gsfc.nasa.gov/telescope/solder_videos/solder1.mpg

Les 2) Nog wat meer benodigdheden
http://radiojove.gsfc.nasa.gov/telescope/solder_videos/solder2.mpg

Les 3) De soldeertip schoon maken en vertinnen
http://radiojove.gsfc.nasa.gov/telescope/solder_videos/solder3.mpg

Les 4) Soldeertin toevoegen aan de las (print en component)
http://radiojove.gsfc.nasa.gov/telescope/solder_videos/solder4.mpg

Les 5) Soldeertin laten vloeien
http://radiojove.gsfc.nasa.gov/telescope/solder_videos/solder5.mpg

Les 6) Een netjes gesoldeerd printje
http://radiojove.gsfc.nasa.gov/telescope/solder_videos/solder6.mpg

Ik doe altijd een beetje tin op de punt, zodat de bout een betere verbinding heeft met de printplaat en het onderdeel. Zo weet ik zeker dat de onderdelen warm genoeg zijn om er daarna nog meer tin bij te doen voor het samenvoegen.

------------

http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2275.msg14359.html#msg14359

We nemen een soldeerbout van ongeveer 15 20 Watt met een mooie rechte punt. Zorg ervoor dat de punt goed vertind is en geen resten verbrand tin of hars bevat. Met een vochtig sponsje kan je deze onzuiverheden verwijderen. Dit doe je best ook geregeld tijdens het werk. We gebruiken best soldeersel met 60% tin en 40% lood. Dit heeft onder andere de voordelen dat het een laag smeltpunt heeft en dat we een mooi egaal soldeersel krijgen.

Om de te solderen las op de juiste temeratuur te krijgen moet je ervoor zorgen dat zowel de aansluitdraad als het soldeereiland verwarmd worden alvorens tin toe te voegen. Omdat de aansluitdraad de grootste massa heeft zorg je er best voor dat het contact tussen aansluitdraad en boutpunt groter is dan tussen boutpunt en soldeereiland.

Na enkele seconden verwarmen voer je tin toe. Druk het begin van de tindraad tussen soldeerbout en aansluitdraad. Als je merkt dat het tin smelt, verplaats dan het begin van de tindraad naar de andere kant van de aansluitdraad (tegenover de soldeerpunt) en voer wat tin toe in de hoek tussen soldeereiland en aansluitdraad. Je zult nu zien dat het smeltende tin zich snel verspreidt over de hele las. Haal nu eerst de tindraad en dan de soldeeerbout weg en laat de las afkoelen. Als je eerst de soldeerbout weghaalt zal de las afkoelen en blijft de tindraad aan de las hangen. Als het tin nu mooi over de las uitgevloeid is en een glanzend oppervlak heeft en piramidevormig is, dan is de soldeerlas gelukt. Zoniet verwarm de las opnieuw en voer nog wat tin toe.




-------------

http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2275.msg14370.html#msg14370
http://www.youtube.com/watch?v=I_NU2ruzyc4
http://www.youtube.com/watch?v=3dkragEKSKI

-------------

http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2275.msg14246.html#msg14246
http://www.aaroncake.net/electronics/solder.htm
http://www.instructables.com/id/How-to-solder/

een aantal verbindingen zien er nogal verdacht uit (vooral diegenen die als een bolletje bovenop het koper lijken te liggen maar er niet echt aan vastzitten.) dus die zou ik opnieuw verhitten.
je moet niet bang zijn om je soldeerbout tegen de koperbanen aan te houden- dat koper moet mee warm worden om het soldeer te laten hechten, ga dus niet enkel het soldeer verhitten..

---------------

Solderen van een draad op de printplaat:
Maak netjes maximaal een halve cm koperdraad vrij aan het uiteinde van de draad (bv met een draad stripper),
draai dit uiteinde netjes strak met je vingers zodat er een recht uiteinde ontstaat,
vertin dit draad uiteinde met de soldeerbout en een beetje soldeertin,
steek de draad door het gat (zou zonder problemen moeten gaan anders is het draad te dik of het gat te klein),
soldeer de draad vast op de printplaat,
knip het overvloedig uitstekende draad puntje eraf.

----------------

Nog een tutorial:
http://www.beavisaudio.com/techpages/How-to-solder/

----------------

Nog een "hoe moet ik solderen" video:
http://www.buildyourownclone.com/soldervid.html
« Laatst bewerkt op: 22 december 2011, 12:19:27 door Flo »

Offline bart_g

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 7
Re: Hoe moet ik solderen?
« Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2009, 16:35:13 »
Misschien echt een n00b vraag, maar ik heb een soldeerstation gekregen van iemand. Deze is max 48 watt en ik kan alleen de temperatuur regelen. Welke temperatuur kan ik het beste aanhouden voor het solderen van effecten?

Offline Harold

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3072
  • Semi-amateurig!
    • DIY-Layout.com
Re: Hoe moet ik solderen?
« Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2009, 17:26:09 »
Welke temperatuur kan ik het beste aanhouden voor het solderen van effecten?

Kijk: dat zou ik ook graag willen weten! Ik zet de mijne altijd maar op standje max (480 graden?) Soldeert lekker snel, maar kan me voorstellen dat dat te heet is...

IC's en transistoren zet ik altijd op voetjes om doorbranden te voorkomen.
Uitverkoop: THC Cream Fuzz - Boutique NOS germanium fuzz, en meer!
DIY-Layout.com - Online stripboard layout editor!

Offline remork

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4025
  • Hank to Hendrix
    • Remrk Blog
Re: Hoe moet ik solderen?
« Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2009, 18:08:12 »
ik hou de mijne op 300 350 graden.
weet ook niet meer waar ik dat gehaald heb, maar het lijkt te werken  :P

hogere temperaturen zijn wel makkelijk om bv aardes te verbinden met behuizingen van pots, of zwaardere aansluitingen van bvb eurostekkers: het groffere werk zeg maar.. heb ik ook zwaardere soldeer voor (dikker.)

Offline Andreas

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 499
  • Wat een geweldig forum
Re: Hoe moet ik solderen?
« Reactie #4 Gepost op: 6 januari 2009, 18:50:45 »
Hallo,

In feite smelt de soldeertin bij 190 graden C.
In het algemeen wordt aangehouden dat de punt van de soldeerbout een temperatuur moet hebben van 330-350 graden C.
Wanneer je (moderne) loodvrije tin gebruikt ligt de temparatuur meestal wat hoger.
Als je op dit onderwerp gaat googelen vind je echter wel uiteenlopende temperaturen.

Groeten,

Andreas

Offline bart_g

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 7
Re: Hoe moet ik solderen?
« Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2009, 11:16:11 »
OK, ik hou hem dan voorlopig maar op 350 graden. Ik was ook al aan het googelen geweest, maar daar vind je inderdaad allemaal verschillende temperaturen.



Offline Meikel

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 495
    • Weblog
Re: Hoe moet ik solderen?
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2009, 12:51:34 »
Op het werk heb ik beide altijd op 350 graden staan. Soldeert prima en hij wordt niet te warm waardoor je soldeer tip gaat verkolen of afbreken/buigen zoals bij ut ding wat ik thuis heb (waar overigens geen regeling op zit).

Bij loodvrij solderen neig ik al snel naar de 380-400 graden.

Als je warmer dan 350 graden gaat moet je op passen met plastic wat gaat smelten.  Ik soldeer op het werk vaak connectors aan de pinnen van een AC Outlet jacket of AC schakelaar (Voedings dingen) omdat bij actieve versterkers die dingen nog wel eens los willen trillen tijdens gebruik. En ik moet bij 350 af en toe al oppassen dat de plastic niet gaat smelten waardoor de pinnen "los" komen te zitten.
Je moet ze een 5sec verwarmen omdat het vrij grote oppervlaktes zijn (gelukkig geleid tin ook behoorlijk wat warmte) en dat is af en toe ook te veel voor ut plastic.

Offline Henri James

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 287
Re: Hoe moet ik solderen?
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2009, 10:40:16 »
Flo, zou een topicje over desolderen misschien interessant zijn.

Laatst moest ik de draadjes op een stekkertje verwisselen. Dus met de soldeerbout aan de gang om die draadjes los te krijgen...........
Eind van het verhaal: ik heb het stekkertje weggegooid en een nieuwe gekocht.

Offline Flo

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8363
  • teveel info...
Re: Hoe moet ik solderen?
« Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2009, 19:38:26 »
Flo, zou een topicje over desolderen misschien interessant zijn.
Ik ben voor!
Wie oh wie schrijft er wat over?

Offline Flo

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8363
  • teveel info...
Re: Hoe moet ik solderen?
« Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2009, 19:43:02 »
Btw:
Het solderen en desolderen van die nieuwe loodvrije RoHS soldeer troep is echt vervelend en lastig met een normaal soldeer boutje!
De soldeer temperatuur moet blijkbaar toch wat hoger liggen dan normaal.
http://www.hardwaresecrets.com/article/232
"# Higher melting temperature: traditional tin/lead solder melts at 180 C (356 F) while lead-free solder melts at 227C (441F). This means that the electronic components must be able to support this new soldering temperature in order to allow lead-free solder to be used."
Ik kreeg het echt niet weggezogen met mijn tinzuiger nadat ik het gesmolten had met mijn simpele soldeerboutje.  >:(

Offline Henri James

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 287
Re: Hoe moet ik solderen?
« Reactie #10 Gepost op: 24 maart 2009, 23:06:26 »
Citaat
Het solderen en desolderen van die nieuwe loodvrije RoHS soldeer troep is echt vervelend en lastig met een normaal soldeer boutje!

Flo, ik heb hier geen idee van. Ik heb nog een hoeveelheid soldeertin liggen van wel voor 1975. Daar zal allicht wl lood inzitten, dus. Dus niet al te gezond als je met je snufferd erboven hangt.

Offline andre

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1167
Re: Hoe moet ik solderen?
« Reactie #11 Gepost op: 26 maart 2009, 10:15:45 »
Flo, ik heb hier geen idee van. Ik heb nog een hoeveelheid soldeertin liggen van wel voor 1975. Daar zal allicht wl lood inzitten, dus. Dus niet al te gezond als je met je snufferd erboven hangt.

Valt wel mee hoor, het lood verdampt niet bij het solderen.
Wat je normaal ruikt, en wat rookt bij het solderen, is het vloeimiddel dat in het soldeertin zit.



Offline Henri James

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 287
Re: Hoe moet ik solderen?
« Reactie #12 Gepost op: 26 maart 2009, 23:19:38 »
H, gelukkig!

Offline Henri James

  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 287
Re: Hoe moet ik solderen?
« Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2009, 01:27:05 »
Desolderen.
Ik heb nog eens op YouTube gekeken. Natuurlijk zijn daar schitterende filmpjes over te vinden. Maar of het werkt...? Dat moet ik nog zien.
Voorlopig denk ik: soldeerbout er op en constant hard trekken tot de draad los laat, hopende dat de kunststof e omheen niet gaat smelten.
Tinrest; met de soldeerbout ophalen en afvegen, en dus ook zorg dragen voor een niet te hoge temperatuur.


Dus, voorlopig lijkt het aanklooien tot iemand een beter idee heeft. En als de kunststof smelt; gewoon pech gehad en dan maar een nieuwe kopen.

Offline Flo

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8363
  • teveel info...