Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: oude lampen(hifi)versterker?  (gelezen 57252 keer)

Offline TonR

• Full Member
Re: oude lampen(hifi)versterker?
« Reactie #120 Gepost op: 10 april 2009, 15:26:39 »
Ah, een dubbele zes-standen schakelaar.
Als je de schakelaar van de ene naar de andere stand zet, dan wordt het circuit kort onderbroken. Dan gebeurt er heltzelfde als in de bobine van een auto: die wekt hoogspanning voor de bougies op door kort het stroomcircuit te onderbreken.
De OT hoeft daarmee niet persé door te slaan, maar je stelt em wel op de proef.

Die spanningspieken in de OT krijg je trouwens alléén, als er ook daadwerkelijk stroom door de OT loopt. Oftewel als je aan het spelen bent en er staat signaal op de uitgang. De remedie kan dan ook heel simpel zijn: volume op nul, L-Pad omschakelen en dan volume weer omhoog.

Wat ik hierboven stelde, geldt voor schakelaars van het type “break-before-make”. Er zijn ook “make-before-break” types. Die maken tijdens het schakelen even contact met beide standen zodat er geen onderbroken circuit ontstaat. Voor een robuuste oplossing kun je die hier m.i. beter toepassen.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #121 Gepost op: 10 april 2009, 23:48:23 »
Ja inderdaad uitkijken met die schakelaar in een L-Pad. Ik zet eerst de amp op bypass, dan stel ik de L-Pad in, daarna de amp weer van bypass af om de OT te beschermen.
Zie voor mijn 2p6t LPad:
http://home.online.nl/fvrijswijk/guitar_electronics_diy/l-pad_attenuator/l-pad_attenuator.htm

Oh ja:
Als ik lui ben, zet ik vaak alleen het volume dicht, verdraai dan de LPad en zet dan het volume weer open.  ;)
« Laatst bewerkt op: 11 april 2009, 00:02:38 door Flo »

Offline TonR

• Full Member
« Reactie #122 Gepost op: 11 april 2009, 00:36:22 »
Zie voor mijn 2p6t LPad:
Geweldig die L-PAD! Vooral met de deksel omhoog!

Maar als ik je goed begrijp dan klinkt de overdrive in de eindtrap niet geweldig. Dat wekt m'n nieuwsgierigheid, want je hoort/leest wel eens dat overdrive van de eindtrap beter klinkt dan in de voorversterker. Ik heb zelf een London City 50W met 2 celestion greenbacks, maar zo'n ding kun je niet op 10 zetten (niet eens in de buurt), want dat is oorverdovend. Een soort LPAD voor zo'n versterker heb ik eigenlijk nooit overwogen omdat zo'n ding dan op een straalkachel ??? begint te lijken. Ik heb het dus gezocht in overdrive in de voorversterker in combinatie met een mastervolume. Daar ben ik redelijk tevreden over, want je kunt alle standen kiezen. Van ultraclean tot zware overdrive en van fluisterstil tot oerend hard. Maar ... ik heb nog steeds niet helemaal de juiste sound gevonden. Vandaar - denk ik - dat onderzoekje met dat geklooi met die potmeters en actieve elektronica in m'n gitaar.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #123 Gepost op: 11 april 2009, 00:47:57 »
Citaat
Geweldig die L-PAD! Vooral met de deksel omhoog!
Bedankt! Hij is lachen hè!

Citaat
Maar als ik je goed begrijp dan klinkt de overdrive in de eindtrap niet geweldig.
't was niet echt "mijn" geluid (whatever that may be...) waarschijnlijk ook omdat mijn kleine Valve Junior geen toonregeling heeft om het geluid wat beter vorm te geven. Een EQ pedaal doet waarschijnlijk wonderen... ik zal dit weekend eens wat klooien ...

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #124 Gepost op: 11 april 2009, 06:10:21 »
ik ben wel zwaar fan van de klank van oversturing op de eindtrap..
alleen heb ik te weinig hoog en te veel mid.

misschien dat die 3 elco's voor meer harmonischen en gain toch wat overkill waren -
wordt wat testen -
en die cap over volumepot is ook zeker geen slecht idee denk ik.

er is nog werk aan, maar komt in orde!

Offline TonR

• Full Member
« Reactie #125 Gepost op: 12 april 2009, 01:32:04 »
't was niet echt "mijn" geluid (whatever that may be...)
Ja ik ken dat, het is nooit helemaal goed ... wel bijna, maar nooit helemaal.  :-\ Dus altijd weer iets nieuws/anders proberen.

alleen heb ik te weinig hoog en te veel mid.

misschien dat die 3 elco's voor meer harmonischen en gain toch wat overkill waren -
wordt wat testen -
Je kunt 'spelen'  met zo'n cap over de cathodeweerstand van de ecc83. Als je een (grote) elco daar plaatst, dan wordt het frequentiespectrum nagenoeg vlak in het hoorbare gebied. Als je een kleinere cap neemt, dan komen de hogere frequenties sterker door dan de lage. Als je geinteresseerd bent, kan ik je wel wat plaatjes leveren om een idee te krijgen wat verschillende waarden van zo'n cap doen.
Of toch een toonregeling inbouwen. De tonestackcalculator van Duncan (http://www.duncanamps.com/tsc/) heeft een 1-knopsregeling (de Big Muff) waarmee je zowel hoog als laag kunt regelen.

en die cap over volumepot is ook zeker geen slecht idee denk ik.
Met een cap over een volumepot krijg je inderdaad meer hoog, maar tegelijkertijd wordt ook de hoeveelheid hoog afhankelijk van de stand van de potmeter. Als ie op 10 staat heb je geen extra hoog, maar naarmate de pot lager dan 10 staat (relatief) steeds meer hoog. Persoonlijk hou ik er niet van als een volumeregelaar ook de toon beinvloedt, maar misschien dat het voor jouw versterker goed werkt. Gewoon proberen dus.

Groet, Ton

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #126 Gepost op: 12 april 2009, 11:54:56 »
Als je geinteresseerd bent, kan ik je wel wat plaatjes leveren om een idee te krijgen wat verschillende waarden van zo'n cap doen.

ben zeker geinteresseerd!
heb niet te veel verschillende waarden in huis, dus momenteel zal het testen zich beperken tot wel of geen cap per trap. maar goed, met wat plaatjes weet ik misschien weer wat besteld..

Of toch een toonregeling inbouwen. De tonestackcalculator van Duncan heeft een 1-knopsregeling (de Big Muff) waarmee je zowel hoog als laag kunt regelen.

probleem is dat die duncan calculator windows only is.. bah.
toonregelingen zijn de laatste optie- heb eigenlijk geen plek meer over om nog een potmeter te steken :(
maar 1knopsvarianten genoeg, lijkt me.. zie ook link flo iets hoger.

maar eerst maar hardwired proberen dus!
vandaar dat die volumecap toch ook wel een idee kan zijn..

Offline TonR

• Full Member
« Reactie #127 Gepost op: 13 april 2009, 11:54:00 »
Als je geinteresseerd bent, kan ik je wel wat plaatjes leveren om een idee te krijgen wat verschillende waarden van zo'n cap doen.

ben zeker geinteresseerd!
Ok, nou zet je schrap.
Ik ben uitgegaan van het schema dat je ergens op pagina 6 hebt gepost, en ik heb de ingangstrap genomen (zie het eerste plaatje). Ik heb de toonregeling weggelaten, want die had je er - dacht ik - uitgesloopt. Verder ook de 68k weerstand aan de grid weggelaten, want die zit er alleen om radiofrequenties te onderdrukken.

In het tweede plaatje zie je de frequentiekarakteristieken voor verschillende waarden van C2, de cathode cap. Ik heb er twee horizontale lijnen in getekend. De onderste (blauwe) lijn geeft de versterking weer als er helemaal geen cathode cap aanwezig is; de versterking is dan circa crica 29,5 db. De bovenste (groene) lijn geeft aan wat de versterking is als je een hele grote elco (100 uF ofzo) als cathode cap gebruikt; de versterking is dan circa 36,5 db. De kromme lijnen er tussenin horen bij verschillende waarden van C2. Rechtsboven staat een lijstje van de waarden die ik heb gebruikt. Begint bij 5E-8 (50nF) en loopt door tot 1E-6 (1uF). De onderste (rode) kromme correspondeert met 50nF (5E-8), de volgende is zwart en correspondeert met 1,5556E-7 oftewel 155nF, etcetera. De bovenste, meest links, zwarte kromme krijg je met 1uF (1E-6).
Wat je bij al die lijnen ziet is dat hoge tonen meer versterkt worden dan lage. Ergens halverwege (op de horizontale 33db-lijn) zit een kantelpunt, en de waarde van C2 bepaalt de frequentie van dat punt.
Zo ligt het kantelpunt voor C2=50nF ongeveer bij 1,2kHz (let op: de frequentie-as is logaritmisch).  En voor C2=1uF ligt dat punt bij circa 70Hz.
Als ik jouw situtatie goed inschat, dan zou ik eens experimenteren met waarden tussen 100nF ... 470nF.
Oh ja de maximale spanning die die caps krijgen te verduren is slechts enkele Volts. Je hoeft dus geen hoogspanningscaps te nemen. Ik zou voor de greenies gaan, die verdragen tot 100V.
Ik zou deze truc niet bij beide helften van de ecc83 uithalen want dat wordt waarschijnlijk 'too much'.

Ik hoop dat je zo een idee krijgt hoe je je versterker nog wat meer naar je hand kunt zetten.

Leuk project trouwens, ik krijg ook zin om eens zoiets te bouwen ...

Groeten,

Ton

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #128 Gepost op: 13 april 2009, 13:21:20 »
perfect, super! bedankt!!

d'r zitten nu 10uF's in, dus dat verklaart een hoop.. ::)
 fijn om een beetje in te kunnen schatten wat het verschil kan zijn. zal een dezer eens wat gaan proberen met verschillende caps op de 3 verschillende plekken.. goh, alweer excess of choice daar..
goed om weten dat het ook met gewone caps kan, dan hoef ik geen speciale bestellingen te doen..

leuk vooruitzicht wederom! 

Offline TonR

• Full Member
« Reactie #129 Gepost op: 13 april 2009, 20:30:26 »
... op de 3 verschillende plekken..
Drie verschillende plekken? Bedoel je met de derde plek de cap over de cathodeweerstand van de EL95 eindtrap? Daar zien die plaatjes er anders uit, omdat die cathodeweerstand 330 ohm is i.p.v. 3,3 kohm. Wat voor waarde zit daar nu?

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #130 Gepost op: 14 april 2009, 00:22:00 »
Bedoel je met de derde plek de cap over de cathodeweerstand van de EL95 eindtrap? Wat voor waarde zit daar nu?

@TonR: ik heb momenteel 3 dezelfde bypass caps, dus op de 2 halve ECC83's en de EL95 ja. alledrie 10uF.
overkill, ik voel de bui al hangen ::) 
zonder te weten wat het effect zou zijn besteld, vanuit het idee dat het meer gain zou opleveren.
dat is strikt genomen ook wel zo, maar het zou wat genuanceerder mogen  :P

Offline TonR

• Full Member
« Reactie #131 Gepost op: 14 april 2009, 20:26:02 »
Bedoel je met de derde plek de cap over de cathodeweerstand van de EL95 eindtrap? Wat voor waarde zit daar nu?

@TonR: ik heb momenteel 3 dezelfde bypass caps, dus op de 2 halve ECC83's en de EL95 ja. alledrie 10uF.
overkill, ik voel de bui al hangen ::) 
zonder te weten wat het effect zou zijn besteld, vanuit het idee dat het meer gain zou opleveren.
dat is strikt genomen ook wel zo, maar het zou wat genuanceerder mogen  :P

Ok, om te beginnen de eindtrap. 10uF over de 330ohm kan wel, maar is aan het randje. Ik zou em iets groter kiezen (47 of 100uF). Ik zou voor de eindtrap ook niet gaan varieren met caps om hoog/laag te beinvloeden. Gewoon een grote cap nemen voor maximaal vermogen (je hebt toch een mastervolume en een LPAD).

Met 10uF over de cathodeweerstanden van de ecc83's heb je een volkomen vlak frequentieverloop. En de gain is maximaal.
Als je teveel gain hebt, verwijder dan eens de cap over de cathodeweerstand van de tweede ecc83. Daarmee vermindert de gain, terwijl het frequentieverloop vlak blijft.
Als je dan nog teveel gain hebt kun je de cap van de eerste trap ook nog verwijderen.

Als je het hoog relatief sterker wilt laten doorkomen dan laag, neem dan een cap ergens tussen 100nF en 1uF. En varieer eens met die waarde, zoals in m'n eerdere post aangegeven, totdat je een goede verhouding hoog/laag hebt gevonden.
Dus:
- 10uF: vlak freq-verloop, maximale gain (bijna 36,5db)
- geen cap: vlak freq-verloop, minimale gain (nou ja, altijd nog 29,5db)
- ergens tussen de 100nF en 1uF: minder laag en meer hoog (van 29,5db oplopend naar 36,5db).

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #132 Gepost op: 16 april 2009, 00:22:40 »
SPICE simulatie posts zijn afgesplits naar:
Spice simulatie
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2904.0.html

Offline remork

• Hero Member
  • Hank to Hendrix
    • Remörk Blog
« Reactie #133 Gepost op: 16 april 2009, 01:14:17 »
Ok, om te beginnen de eindtrap. Gewoon een grote cap nemen voor maximaal vermogen (je hebt toch een mastervolume en een LPAD).

nou, die L-Pad is toekomstmuziek voorlopig, maar ok.   :-\
als het echt nog te luid gaat, kan ik dan ook op de eindtrap die cap weghalen, voor een nog steeds vlakke respons? lijkt me wel, toch?
nou ja, als ik die cap toch moet wisselen kan ik het net zo goed proberen. misschien dit weekend.
al blijf ik de eindtrap lekker vinden zoals hij was (master op 10 en volume op 3 is een héél andere oversturing dan master op 3 en preamp op 10...)

en wat bedoel je met 'aan het randje'?

- 10uF: vlak freq-verloop, maximale gain (bijna 36,5db)
- geen cap: vlak freq-verloop, minimale gain (nou ja, altijd nog 29,5db)
- ergens tussen de 100nF en 1uF: minder laag en meer hoog (van 29,5db oplopend naar 36,5db).

had hetzelfde ook al gevonden als een 'solderless mod for dummies' voor de valve jr: daar is dat een jumper die je kan knippen waarmee je die cap op de tweede trap verwijdert.
wordt aangeprezen als 'opener, meer definitie', yadiyadiya.
http://www.youtube.com/watch?v=yIeWngTGUng
http://www.youtube.com/watch?v=vGnxj4w-riI

wat ik hoor is inderdaad de gain die teruggeschroefd werd, waardoor de modder wat minder dik wordt ;)
maar of er nou echt meer sprankelend hoog inzit? ik wil het zeker 'ns proberen, al denk ik dat een kleinere cap (dus meer treble, minder bas) meer is wat ik zoek.

ik heb nu zowel met de tele als met de gretsch een behoorlijk donker geluid- iets klopt er niet  ::)

Offline TonR

• Full Member
« Reactie #134 Gepost op: 16 april 2009, 20:00:34 »
Ok, om te beginnen de eindtrap. Gewoon een grote cap nemen voor maximaal vermogen (je hebt toch een mastervolume en een LPAD).
als het echt nog te luid gaat, kan ik dan ook op de eindtrap die cap weghalen, voor een nog steeds vlakke respons? lijkt me wel, toch?
nou ja, als ik die cap toch moet wisselen kan ik het net zo goed proberen. misschien dit weekend.
al blijf ik de eindtrap lekker vinden zoals hij was (master op 10 en volume op 3 is een héél andere oversturing dan master op 3 en preamp op 10...)
Als je die cap op de eindtrap weghaalt (dat kan inderdaad), dan kon dat de oversturing die je nu lekker vindt, wel eens helemaal teniet doen. 
Even proberen kan geen kwaad, maar als het goed is ... gewoon zo laten.

en wat bedoel je met 'aan het randje'?
Daarmee bedoel ik dat bij de combinatie 330 ohm/10uF de verzwakking van lage frequenties begint in te zetten bij de laagste toon op je gitaar (circa 80 Hz). Maar waarschijnlijk merk je daar nog net niks van.

wordt aangeprezen als 'opener, meer definitie', yadiyadiya.
... en een vleugje vanille met sterke tannines. Oh nee dat was een andere cursus. ;-)

ik heb nu zowel met de tele als met de gretsch een behoorlijk donker geluid- iets klopt er niet  ::)
Als ik op het schema afga, dan moet het frequentiespectrum nagenoeg vlak verlopen en zou ik helemaal geen donker geluid verwachten. Je hebt geen last van ongecontroleerd laag (boom bass)?