Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Max. belastbaar vermogen weerstanden  (gelezen 1619 keer)

Offline Plecky

• Newbie
  • *
Max. belastbaar vermogen weerstanden
« Gepost op: 25 augustus 2008, 23:17:43 »
Bij mijn eerste bestelling bij Newtone heb ik voor het gemak maar het weerstandenassortiment gekocht.
Dit zijn 1/4W weerstanden met 1% tolerantie.
Als ik een losse weerstand bekijk in de shop zie ik staan "0,6Watt belastbaar".
Betekent dit dat de los bestelbare weerstand een hogere belasting kunnen hebben dan die uit het assortiment of begrijp ik nou iets verkeerd?

Ik heb ze overigens nodig voor de Firefly amp. Daar staan 1/2 Watt weerstanden in de BOM hoewel dat ook gewoon kan zijn omdat dat populaire weerstanden zijn.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
Re: Max. belastbaar vermogen weerstanden
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2008, 00:19:37 »
He Plecky, je gaat hem bouwen? Top!
Ik heb btw alle onderdelen nog steeds op mijn tafel liggen, samen met nog 8 projecten...  ::)

Weerstanden:
Ik heb ze ergens anders moeten aanschaffen, geloof bij Tubetown waar ook de transformatos vandaan komen.
Let op: 1/4W weerstanden zijn niet zomaar te gebruiken ipv 1/2 W weerstanden! Ze moeten het vermogen aankunnen anders fikken ze weg!

Deze zijn wel bruikbaar, 2+3 Watt Metal Oxide weerstanden:
http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=47_90
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2008, 02:12:24 door Flo »

Offline Meikel

• Sr. Member
    • Weblog
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2008, 17:49:18 »
Over het algemeen als er geen vermogen in een schema staat bij een weerstand volstaan 1/4 Watt weerstanden prima.

Als er wel een vermogen bij staat zou ik er zeker voor zorgen dat je weerstanden hebt die hieraan voldoen. Je kunt wel twee 1/4 Watt gebruiken als 1/2 Watt. Bijvoorbeeld door twee weerstanden van de dubbele waarde parallel te zetten of 2 van de halve waarde in serie.

Zo heb ik op 't werk twee "weerstanden" van 80 weerstanden van 10 Ohm die 8 Ohm maken en bijna 2000Watt aan kan :-).

Offline Plecky

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2008, 16:54:33 »
Bedankt voor de reacties, ik zal iig niet de 1/4W weerstanden gebruiken, maar ik kan dus wel de los bestelbare weerstanden van Newtone gebruiken?
Dat scheelt wat gedoe met bestellen bij andere leveranciers. TubeTown had namelijk ook niet alle waardes die ik nodig had.

Offline Flo

• Moderator
  • Hero Member
  • teveel info...
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2008, 17:02:31 »
Ja, of zoals hierboven vermeld:
Je kunt wel twee 1/4 Watt gebruiken als 1/2 Watt. Bijvoorbeeld door twee weerstanden van de dubbele waarde parallel te zetten of 2 van de halve waarde in serie.