Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Coron 10 Distortion  (gelezen 15846 keer)

Offline autostatic

• Jr. Member
  • **
    • Monas Effects
Coron 10 Distortion
« Gepost op: 14 juli 2007, 19:26:35 »
Ik heb deze laatst opgeduikeld bij de lompenboer hier om de hoek en vind 'm wel ok klinken. Wil 'm graag nabouwen maar dan met LED en 9v aansluiting, maar zit met een aantal vragen. Er zitten NEC SD54 Germanium dioden in, oftewel deze:

Welke kan ik daarvoor in de plaats gebruiken? Ook ben ik dit schemaatje tegengekomen:

Maar volgens mij klopt die niet helemaal, er zit helemaal geen 150K weerstand in, deze is 510K bij mij. Ook zou er een 56K weerstand inzitten, bij mij is dat een 51K weerstand. Ook de 47nF condensator kan ik niet plaatsen, bij mij zit er een condensator in waarop staat .1uF. Kan ik dat interpreteren als 0.1uF? Ook zit er een 5nF condensator in bij mij, in het schema is die vervangen met een 4.7nF, kan niet veel kwaad lijkt me? Verder zitten er volgens mij twee 10uF tantaalcondensatoren in. Kan ik deze niet beter vervangen door elco's? En de 741 IC uit de shop, kan ik die probleemloos gebruiken? De potmeters was ook nog even zoeken. Ik neem aan dat ik B-50K kan interpreteren als 50K lineair en 15C-500K als 500K reverse logaritmisch. Een hoop vragen maar dit wordt m'n eerste echte effect wat ik ga bouwen en wil het graag goed doen. Wordt een kado voor m'n meissie, die vond het het fijnste scheurbakkie na al mijn pedaaltjes geprobeerd te hebben. Heb al roze ledjes en roze knoppies besteld dus gaat een plaatje worden. Alvast bedankt!

Jeremy
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2007, 19:42:40 door AutoStatic »

Offline autostatic

• Jr. Member
  • **
    • Monas Effects
Re: Coron 10 Distortion
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2007, 21:37:02 »
Even wat gutshots:

Offline scitc

• Sr. Member
  • MGMT!
« Reactie #2 Gepost op: 14 juli 2007, 21:43:08 »
150K lijkt me dan een typfout in het schema
.1uF is idd 0.1uF
4.7nF in de plaats van 5nF kan geen kwaad
het vervangen van de tantaal condensatoren voor elco's maakt ook niets uit, dit zal een klein verschil in de tone geven
de 741 uit de shop kun je hiervoor ook gewoon gebruiken
over de potmeters heb je volgens mij ook gewoon gelijk al kan ik de reverse log ook niet helemaal bevestigen.

9V aansluiting kun je vinden op de site in combinate met een DC bus ( als het origineel tenminste op 9v werkt, wat op het schema wel blijkt)

veel succes met het bouwen
wordt zeker een mooi bakkie

hou ons op de hoogte van je vorderingen =)

martijn

What else?

Offline Frommel

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2007, 21:48:44 »
Da's ook toevallig ik heb die Coron vandaag gemaakt op m'n breadboard. Ik heb de waarden aangehouden zoals in het schema. Klinkt goed, beter dan de MXR. Later heb ik de output cap verlaagt van 4.7 nF naar de wat gangbaarder 1 nF. Ook heb ik de cap die in serie staat met de gain-potmeter vergroot van 47 nF naar 100 nF. Nu heeft e wat meer bas en ng wat meer gain. Ik ben er erg blij mee en ga 'm vandeweek in een kastje bouwen.

De weerstand waarden die jij noemt ben ik idd ook tegengekomen in een schema van de 'Memphis Distortion', dat was ook zo'n MXR kloon destijds. Ik heb ze ook geprobeerd en qua geluid maakt het eigenlijk weinig verschil.

Ik vroeg me al af welk schema nu correct was. Maar als jij zegt dat dit de inhoud is van de Coron dan denk ik dat het scema van de Coron idd fouten heeft en dat het schema van de Memphis dus de enige juiste is.
- Gibson SG, Gibson Flying V
- AMT california sound, MXR Phase 90, Zoom GFX-1
- Orange Crush 30R

Offline autostatic

• Jr. Member
  • **
    • Monas Effects
« Reactie #4 Gepost op: 14 juli 2007, 22:01:58 »
Cool!!! Wat voor diodes heb je uiteindelijk gebruikt? En grappig dat je de 47nF cap hebt veranderd naar 100nF, dat is namelijk ook precies wat er in de Coron zit die ik voor me heb liggen. Ik heb de MXR Distortion+ toevallig ook liggen, maar die vind ik ik iets minder. Moet 'm eens repareren en ze naast elkaar leggen. De "Memphis Distortion" ga ik opzoeken. Staat me bij dat die op Tonepad staat.

Offline autostatic

• Jr. Member
  • **
    • Monas Effects
« Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2007, 22:38:46 »
Niet op Tonepad dus, wel op DiscoFreq. De Memphis Distortion is volgens DiscoFreq's FX Site gerelateerd aan de Coron 10. De Coron 10 is wel hetzelfde als de Storm Distortion 10. Saillant detail: Robert Smith van de Cure gebruikte deze, cool!!! linkie: http://www.curefans.com/index.php?topic=3555.msg23600. Ha ha, onze drummer heeft zowaar een Roland JC-160, echt wel dat ik ga Curen komende oefensessie!
Best prijzige bakkies trouwens, die Corons.

Offline Frommel

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2007, 22:44:19 »
Ik heb twee GA104 (= OA705) dioden gebruikt. Maar ik denk niet dat het veel uitmaakt welke dioden je gebruikt zolang het maar germanium dioden zijn. Silicium dioden en LED's geven wel meer output maar minder gain en distortion.

De Coron klinkt duidelijk beter dan de MXR. Het leuke is dat je gewoon het printje van 'The Plus' kan gebruiken, de layout is in principe hetzelfde. Alleen de waarden van de weerstanden en de caps is iets anders.

Trouwens, de Coron verbruikt maar 1.5 mA. Een 9 volt blokje gaat dus een jaar mee. Zodra je er een LED inbouwt is dat 9 volt blokje in een paar weken leeg.  :-\
Hoeft geen probleem te zijn natuurlijk. Is alleen ter info.

- Orange Crush 30R

Offline Frommel

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2007, 22:47:06 »
Behalve de 'Memphis Distortion' was er ook nog een 'Nashville Distortion', allemaal n pot nat natuurlijk. Die Nashville Distortion werd gebruikt door Marty Friedman. Dat zegt toch wel iets over de sound denk ik.  8)
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2007, 22:48:45 door Frommel »
- Orange Crush 30R

Offline autostatic

• Jr. Member
  • **
    • Monas Effects
« Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2007, 23:08:52 »
Damn', ga ook maar eens een breadboard aanschaffen ;D
The Plus is inderdaad in principe hetzelfde. In ieder geval superbedankt voor alle info tot nu toe al!

Jeremy

Offline autostatic

• Jr. Member
  • **
    • Monas Effects
« Reactie #9 Gepost op: 16 juli 2007, 19:12:23 »
Ik heb de MXR Distortion+ toevallig ook liggen, maar die vind ik ik iets minder. Moet 'm eens repareren en ze naast elkaar leggen. De "Memphis Distortion" ga ik opzoeken.
Voor de liefhebbers: heb ze even ge-AB'd na de MXR gerepareerd te hebben. De Coron is wat muzikaler en warmer en gaat ook significant veel harder. De MXR klinkt daarnaast koud, schel en iel en heeft echt zero boost. Geef mij de Coron maar. Oh, en Frommel, heb je misschien een link van die Memphis Distortion? Alvast bedankt!

« Laatst bewerkt op: 16 juli 2007, 20:20:12 door AutoStatic »

Offline autostatic

• Jr. Member
  • **
    • Monas Effects
« Reactie #10 Gepost op: 17 juli 2007, 16:09:38 »
Even het schemaatje van Chris Winsemius aangepast. Volgens mij zit die van mij zo in elkaar:

Gelijk een vraagje, waarom zitten die twee condensatoren (0,01uF en 1nF) in het signaalpad, ook als het effect uitstaat? Kun je deze eruit laten zodat het effect TB wordt?

Offline ~arph

• Hero Member
    • f r i e d a i r . c o m
« Reactie #11 Gepost op: 17 juli 2007, 16:26:05 »
Ik zou deze laten zitten, ze maken wel degelijk deel uit van het effect (ik denk dat mn de 1nF effect heeft op het geluid) alleen zou ik gebruik maken van een dpdt  (of 3pdt als je ook een led wilt)  schakelaar ipv een spdt. Waarschijnlijk is voor deze oplossing gekozen omdat indertijd dpdt schakelaars veel te duur waren.

Offline scitc

• Sr. Member
  • MGMT!
« Reactie #12 Gepost op: 17 juli 2007, 18:33:00 »
de o,o1uF zal te maken hebben met een filter via de 510K weerstand
de 1nF kan ik nog niet helemaal plaatsen maar ik denk dat, wat arph al zegt, het invloed heeft op het geluid.

martijn
What else?

Offline Frommel

• Newbie
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 17 juli 2007, 19:23:06 »
Citaat
Gelijk een vraagje, waarom zitten die twee condensatoren (0,01uF en 1nF) in het signaalpad, ook als het effect uitstaat? Kun je deze eruit laten zodat het effect TB wordt?

Die condensator van 1nF is volgens mij alleen maar om eventuele inschakelklikken te onderdrukken. Ik gebruik 'm niet in mijn Coron kloon in elk geval.

De condensator van 10 nF is om een eventuele gelijkspanning op de input te scheiden van het signaal. Daarnaast werkt e natuurlijk ook nog als filter (bas roll-off). Je kunt 'm b.v. vergroten naar 47 nF voor meer bas of juist verkleinen naar 1 nF om het laag weg te halen zoals in de  DOD YJM308 (Yngwie Malmsteen overdrive).

Het schema van de Memphis zal ik vanavond even scannen en hier posten.  8)
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2007, 19:25:35 door Frommel »
- Orange Crush 30R

Offline Frommel

• Newbie
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 17 juli 2007, 19:56:24 »
Hier het schema van de Memphis: