Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Hoe te werk gaan als je gaat modden?  (gelezen 5366 keer)

Offline Jelle

• Sr. Member
  • This is my BOOMSTICK!
Hoe te werk gaan als je gaat modden?
« Gepost op: 9 maart 2006, 19:28:59 »
Nou ben ik iedere keer als ik iets ga loshalen van een print aan het kloten met de soldeer. Al moet ik een weerstand loshalen dan begin ik al gestoord te worden.
Het zit zo: als je bezig bent het ene pootje los te halen is het andere pootje alweer vastgesoldeerd... met een weerstand kun je nog wel brute kracht gebruiken als ie handig op de print zit, maar bijvoorbeeld een IC is een ramp om los te halen.

Nou heeft Gert-Jan me al gewezen op een vulpotloodje, maar daarmee houd je alleen de soldeer op afstand, je zuigt het niet van de print af.

En desoldeerstations zijn een beetje duur...

Hebben jullie misschien tips?

Offline jazzmaster

• Full Member
Re: Hoe te werk gaan als je gaat modden?
« Reactie #1 Gepost op: 9 maart 2006, 20:06:21 »
Dat de-soldeerdraad dat elders al werd besproken is misschien een uitkomst. Zodra de soldeer vloeibaar wordt kan je dit als het ware opzuigen. (capilaire werking) Volgens mij is dit de goedkoopste manier.

Offline Jelle

• Sr. Member
  • This is my BOOMSTICK!
« Reactie #2 Gepost op: 9 maart 2006, 21:00:27 »
Ja daar kwam ik mee aanzetten  ;) en het leek me de beste oplossing, maar waar vind je zoiets...?

Offline jazzmaster

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: 9 maart 2006, 22:20:56 »
Conrad heeft het in zijn assortiment.
Anders een lokale electroboer.

Offline Gert-Jan

• Administrator
  • Hero Member
    • de NEWTONE site
« Reactie #4 Gepost op: 9 maart 2006, 23:27:07 »
Dag allemaal,

Ik neem deze wens voor desoldeer draad ook maar meteen op als een hint.
Ik kan dit bij voldoende animo ook aanbieden (natuurlijk een stuk voordeliger dan Conrad). Ik verwacht ongeveer 1,40 voor een rolletje van 1,5 meter.

Je kunt dit materiaal krijgen in verschillende breedtes.

Welke van de volgende breedtes zou jullie voorkeur hebben,  2 of 2,8 millimeter?

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan
=======================
 digitaal is OK, buizen zijn  beter
=======================
www.newtone-online.nl

Offline Jelle

• Sr. Member
  • This is my BOOMSTICK!
« Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2006, 15:44:57 »
Met dikker, kun je dan meer soldeer per keer "opzuigen"? Ik weet niet wat het makkelijkst is voor kleine soldeereilandjes.

Offline jazzmaster

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2006, 17:03:13 »
Zeker animo van deze kant.
staat op het verlanglijstje voor een volgende bestelling.

Offline Gert-Jan

• Administrator
  • Hero Member
    • de NEWTONE site
« Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2006, 13:10:51 »
Hallo,

Helaas heeft het even geduurd maar nu toch in de winkel verkrijgbaar.
de originele Chem Wik desoldeer litze uit de USA.

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan
=======================
 digitaal is OK, buizen zijn  beter
=======================
www.newtone-online.nl

Offline Jelle

• Sr. Member
  • This is my BOOMSTICK!
« Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2006, 16:28:05 »
Helaas zegt ie dan...  ;)
Machtig bedankt hiervoor, het is echt een stuk "gereedschap" wat iedereen hier zou moeten hebben omdat je nooit weet wanneer je het nodig gaat hebben. En voor modden is het helemaal mooi!

Bedankt Gert-Jan!!

Offline UP-G

• Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: 13 mei 2006, 01:24:52 »
Ik heb mijn TR-2 gemod toen ik dit nog niet had ...
Is het raadzaam alsnog wat overtollig soldeersel weg te halen of laat ik het beter zoals het is? (hij doet het nl. prima !!!)

Offline Jelle

• Sr. Member
  • This is my BOOMSTICK!
« Reactie #10 Gepost op: 13 mei 2006, 20:23:31 »
Zo na de Metalzone al een half jaar geleden lekker goedkoop van iemand te hebben overgenomen, had ik vandaag eindelijk tijd (en onderdelen) om een mod te gaan uitvoeren. Ik heb de bekende mod van gitaarnet
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=60185
uitgevoerd, 2 condensators weg, en het scheurgedeelte veranderd met een folie, led en diode.

Ik had eerst een blauwe led gehaald, maar op een of andere manier werkte die niet goed. Ik heb hem nog heel dus die bewaar ik voor de volgende Boss ;) nu zit er een gele in, geeft ook goed weer dat er geklooit is aan de binnenkant. De ledjes van Boss branden altijd al niet zo hard, dus de gele viel me ook een beetje tegen kwa lichtsterkte.

Ik was van plan het desoldeerdraad te gebruiken om eilandjes schoon te krijgen, zodat het wisselen wat makkelijker zo gaan. Helaas zijn de pedalen van Boss zo netjes gebouwd dat er een minimum van soldeer is gebruikt, zodat de desoldeer weinig uithaalde.
Nadat de diodes weggeknipt waren kreeg ik een goed idee. De gaten voor de pootjes zijn groot genoeg voor de pootjes dus, maar ook voor de punt van een passer. Ik prikte de punt van een passer voor het gat vanuit de componentenzijde. Mooi gaatje om nog een pootje door te prikken! Bij de 2e keer raakte de koperbaan van de plaat omdat de soldeer zich "niet goed wilde openen". Weer wat geleerd dus. Toen begon ik aan de soldeerbaan de gaten erin te prikken, wat eigenlijk wat veiliger is omdat de koperbanen niet loslaten. Ik heb aan de diode en led nog een voetje gesoldeerd om te varieren met "folies".

Echt vergelijken kan ik niet, omdat ik het hele ding bijna nooit heb gebruikt, en ik vanmiddag als een gek overal aan heb lopen draaien. Ik ga wel wat riffjes opnemen en folies wisselen om te kijken welke een lekker geluid geeft.

De 1n4002 is niet in de winkel Gert-Jan, is daar ook een alternatief voor eigenlijk? Ik had het eerder moeten vragen....

Offline Jelle

• Sr. Member
  • This is my BOOMSTICK!
« Reactie #11 Gepost op: 13 mei 2006, 20:29:23 »
De bovenstaande foto met de desolderende hand is trouwens onmenselijk. Het is bijna onmogelijk om een component van een moederbord te krijgen. Nou dat dus.

Misschien een idee om het draad schuin door te knippen om een passerpunt te krijgen als het ware om wat preciezer te werk te kunnen gaan.

Offline DJF5

• Newbie
  • *
  • Bassist
    • Fatal Factor
« Reactie #12 Gepost op: 29 juni 2006, 17:19:41 »
Wat ik altijd doe is alle puntjes aan elkaar verbinden met tin, daarna verwarmen, dan is de soldeer op alle puntjes dus gesmolten... en dan trek je hem er zo uit! ;D
Ibanez GSR-205
Hartke A100 Bascombo
Behringer BCH100
Behringer OD100
----------------------------------------

Offline Richard

• Newbie
  • *
  • Wat een geweldig forum
« Reactie #13 Gepost op: 4 augustus 2006, 20:52:26 »
Yep zo doe ik het ook bij een IC, lekker veel tin gebruiken en alle pootjes tegelijk verwarmen, is ie er zo uit.
En een weerstandje is toch makkelijk..., met een tangetje pootje vastpakken, die verwarmen, der uit trekken en vasthouden en dan het laatste pootje lossen.
En wik desoldeer is idd handig, maar die gebruik ik pas als het onderdeel er helemaal uit is.

Offline Dirk_hendrik

• Sr. Member
  • Hoedoettiedatnou?
    • Dirk Online
« Reactie #14 Gepost op: 31 januari 2007, 12:21:42 »
De bovenstaande foto met de desolderende hand is trouwens onmenselijk. Het is bijna onmogelijk om een component van een moederbord te krijgen. Nou dat dus.

Maar dat is niet wat "die hand doet" ;)
Meestal hoor je bij het solderen van SMD componenten dat je een bout met een fijne punt moet hebben.  Het is echter veel gemakkelijker om een vredere platte punt te gebruiken en daarmee het soldeer mooi uit te laten vloeien. Je maakt daarmee wel een dito kortsluiting. Daarom haal je daarne met de desoldeerlitze (wick) het overtollige gebeuren weg.

En dat is wat die hand daar aan het doen is.
Effektprobleem? Pedaal toch dooier dan verwacht? Bouwen uiteindelijk toch te moeilijk?
http://www.dirk-hendrik.com